مطالب آموزشی

ریه چیست؟ برای تقویت ریه چی بخوریم ؟

ریه یکی از اعضای اصلی بدن است که نقش تامین اکسیژن در داخل بدن را برعهده دارد و گاز‌هایی مانند دی اکسید کربن را خارج می‌کند.

بنابراین انسان‌ها موظفند از خوراکی و مواد غذایی استفاده کنند تا ریه تقویت و پاکسازی شود و بتواند عمل اکسیژن رسانی را بهتر انجام دهد.

در این مطلب از ارک طب می‌خواهیم درباره ریه و ت اینکه برای تقویت ریه چی بخوریم و تاثیر رژیم غذایی تقویت ریه صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

ریه چیست؟

ریه بخشی بزرگی از سیستم تنفسی انسان را تشکیل می‌دهد که شبکه‌ای از اندام و بابت‌ها است و اجازه تنفس می‌داد، بدن انسان شامل دو شش می‌شود که ار کدام در یک طرف قفسه سینه قرار دارند قفسه سینه ناحیه‌ای از بدن بین گردن و شکم است که اندام‌های حیاتی بدن مثل ریه‌ها و قلب در پشت آن قرار دارند.

ریه انسان اکسیژن را در دسترس بدن قرار می‌دهد و گاز‌های دیگر مانند دی اکسید کربن را از بدن خارج می‌کند این فرایند ۱۲ تا ۲۰ بار در دقیقه انجام می‌شود.

تاثیر رژیم غذایی تقویت ریه

برخی از غذا‌ها از جمله کربوهیدرات‌های تصفیه شده، نوشابه و گوشت قرمز باعث التهاب در بدن می‌شود که موجب ایجاد بیماری‌هایی از جمله انسداد مزمن ریوی و سایر بیماری‌های ریوی می‌شود با پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، فیبر و چربی‌های سالم می‌توانید التهاب را کاهش دهد و اندام‌های سالم داشته باشد، برخی از میوه‌ها مانند سیل و گوجه فرنگی به علت آنتی اکسیدان بالایی که دارند می‌توانند به عملکرد ریه کمک کنند.

مزایای استفاده از رژیم غذایی تقویت ریه

استفاده از رژیم غذایی تقویت ریه می‌تواند به شکل‌های مختلف به سلامت ریه‌ها و عملکرد تنفسی کمک کند که در این بخش مزایای آن را بیان خواهیم کرد:

  • بهبود عملکرد تنفسی: مواد غذایی سالم و مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد ریه‌ها و افزایش قدرت و استحکام عضلات تنفسی کمک کند.
  • حفظ سلامت ریه ها: رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از آسیب به بافت‌های ریه کمک کند.
  • کاهش خطر بیمارهای ریه ای: رژیم غذایی مناسب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ریه‌ای مانند آسم، برونشیت و عفونت‌های ریه را کاهش دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی: مصرف مواد غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدت کمک کند و عفونت‌ها و التهابات را در ریه‌ها کاهش دهد.
  • افزایش انرژی و استقامت: رژیم غذایی سالم می‌تواند سطح انرژی و استقامت فیزیکی را افزایش دهد.

برای تقویت ریه چی بخوریم؟

حال شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای تقویت ریه چی بخوریم؟ در پاسخ به این سوال می‌خواهیم چند خوارکی عالی برای سلامت و پاکسازی ریه را برای شما بیان کنیم.

  • چغندر: چغندر حاوی زیادی از نیترات است که برای عملکرد ریه فواید زیادی دارد، نیترات به ریلکس کردن رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و افزایش اکسیژن خون کمک می‌کند، علاوه بر این چغندر حاوی منیزیم، ویتامین C، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئید می‌شود که برای سلامتی ریه مفید می‌باشند.

 

  • کدو حلوایی: کدو حلوایی میوه‌ای سرشار از کاروتنوئیدهایی است که همگی خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی قوی دارند، سطح بالای کاروتنوئیدها در خون به عملکرد بهتر ریه‌ها کمک می‌کند.

 

  • چای سبز: چای سبز که فواید چربی سوزی و کاهش وزن دارد برای ریه نیز مناسب است و باعث پاکسازی ریه می‌شود، اپی گالوکاتچین گالات نوعی کاتچین است که در چای سبز وجود دارد این ترکیب دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که از فیبروز یا آسیب دیدن بافت‌ها جلوگیری می‌کند.

 

  • زردچوبه: زردچوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی برای تقویت عمومی سلامتی استفاده می‌شود و کورکومین که ترکیب فعال اصلی زردچوبه است در پاکسازی ریه و کمک به بهبود عملکرد آن نقش مهمی دارد.

 

  • روغن زیتون: مصرف روغن زیتون به دلیل آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی از جمله پلی فنول‌ها و ویتامین E است از بدن در برابر بیماری‌های تنفسی مثل آسم محافظت می‌کند.

 

  • کلم قرمز: کلم قرمز یک منبع غنی آنتوسیانین‌ها محسوب می‌شود مصرف آنتوسیانین به کاهش زوال عملکرد ریه کمک می‌کند، علاوه بر این کلم سرشار از فیبر است و افرادی که فیبر بیشتری مصرف کنند در مقایسه با افرادی که مقدار کمتری فیبر می‌خورند عملکرد بهتر ریه را تجربه می‌کنند.

 

  • بلوبری: بلوبری نوعی توت است که با وجود فواید زیادی که برای بدن دارد در ایران رایج نیست، بلوبری سرشار از مواد مغذی است و مصرف آن به سلامتی ریه کمک می‌کند.

این توت سرشار از آنتوسیانین‌هایی مثل مالویدین، پئونیدین و سیانیدین است که از بافت ریه در برابر آسیب دیدن توسط استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

 

  • فلفل: فلفل در غنی‌ترین منابع ویتامین C قرار دارد این ویتامین به شکل آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند و مصرف فلفل به عملکرد بهتر ریه و پاکسازی آن کمک بسیاری می‌کند.

 

  • سیب: مصرف منظم سیب به پاکسازی ریه و بهبود عملکرد آن‌ها کمک بسیاری می‌کند، علاوه بر این مصرف پنج عدد سیب در طول هفته باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه خواهش شد، همچنین مصرف سیب به کاهش احتمال ابتلا به آسم و سرطان ریه کمک می‌کند.

 

  • گوجه فرنگی و محصولات آن: این مواد جزء غنی‌ترین منابع لیکویین محسوب می‌شود که نوعی از آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که به بهبود عملکرد ریه کمک می‌کند، همچنین گوجه فرنگی التهاب مجاری تنفسی را در افراد مبتلا به آسم کاهش می‌دهد و عملکرد ریه را در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه بهبود می‌بخشد.

 

  • ماست: ماست غنی از کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم می‌باشد این مواد معدنی برای تقویت عملکرد ریه مفید است و از شما در برابر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه محافظت می‌کند.

 

  • جوپرک: جوپرک یک غلات غنی است که فیبر زیادی دارد، رژیم غذایی سرشار فیبر تاثیرات محافظتی روی عملکرد ریه دارد و ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ریوی را کاهش دهد، آنتی اکسیدان‌های موجود در غلات غنی شده سلامت ریه را تقویت می‌گند و مانع آسیب سلولی می‌شود.

 

  • پودر کاکائو: پودر کاکائو موجود در شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان فلاونوئید می‌باشد که به ریلکس کردن مجاری تنفسی در ریه‌ها می‌کند مصرف پودر کاکائو باعث کاهش خطر علائم حساسیت تنفسی می‌شود و از شما در برابر سرطان ریه محافظت می‌کند.

 

  • قهوه: قهوه یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پاکسازی ریه می‌شود و در محافظت از ریه موثر است این نوشیدنی سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان است که برای سلامت ریه مفید است مصرف قهوه ممکن است عملکرد ریه‌ها را بهبود ببخشد و از ریه‌ها در برابر بیماری‌های تنفسی محافظت کند.

 

  • عدس: عدس مقدار زیادی از مواد مغذی مثل منیزیم، آهن، مس و پتاسیم دارد که به تقویت عملکرد ک پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند و سلامت ریه را تقویت می‌کند، علاوه بر این عدس از شما در برابر سرطان ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه محافظت می‌کند.

 

  • زنجبیل: زنجبیل برای درمان آسم استفاده می‌شود این ماده با التهاب مبارزه می‌کند و به طور طبیعی به ریلکس کردن مجاری تنفسی کمک می‌کند که این موضوع در آسان‌تر کردن نفس کشیدن مفید است.

 

  • ماهی سالمون: این ماهی حاوی مقدار زیادی از اکسیدهای چرب امگا ۳ است این اسیدهای چرب سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و در تسکین علائم آسم موثر است، ماهی سالمون علاوه بر پاکسازی ریه از بیماری قلبی هم جلوگیری می‌کند.

 

  • هویج: هویج برای بهبود سلامت عمومی بدن مفید است، کاروتنوئید موجود در هویج خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد و به ترمیم بافت ریه‌ها کمک می‌کند.

 

  • پرتقال: میوه‌ای است که مقدار زیادی ویتامین c، آهن و ویتامین ب ۶ دارد، مصرف پرتقال می‌تواند به کاهش خون کمک می‌کند که اثر مستقیم بر عملکرد ریه دارد و به درمان و پیشگیری از عفونت‌های مزمن ریوی کمک می‌کند.

 

  • سیر: سیر سطح التهاب در بدن را کاهش می‌دهد و خواص ضد عفونی کنندگی دارد و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند، مصرف سیر خام خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهشی دهد.

 

  • گریپ فروت: مصرف آب گریپ فروت به درمان سرطان ریه کمک می‌تند علاوه بر این گریپ فروت مقدار زیادی ویتامین C دارد که بهبود عملکرد ریه کمک می‌کند.

غذاهایی که برای ریه ضرر دارند؟

پرهیز از برخی غذاها می‌تواند علائم بیماری ریوی را کاهش دهد و به سلامت بدن کمک کند از جمله این غذاها می‌توانیم به انواع غذاهای شور، محصولات لبنی، گوشت‌های فرآوری شده، نوشابه، غذاهای سرخ شده اشاره کنیم.

کلام آخر

به پایان این مطلب از ارک طب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص ریه و تقویت ریه با مواد غذایی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد، چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

در برخی از موارد افراد دچار مشکلات ریوی و بیماری انسداد مزمن ریوی هستند که موجب می‌شود در نفس کشیدن با مشکلاتی مواجهه شوند که پزشک به آن‌ها توصیه می‌کند که از اکسیژن ساز و دستگاه ونتیلاتور استفاده کنند هزینه خرید این دستگاه‌ها نسبتا گران است، بنابراین افراد می‌توانند این دستگاه‌ها را اجاره بگیرند.

شرکت تجهیزات پزشکی ارک خدماتی همچون اجاره ونتیلاتور، اجاره اکسیژن ساز، اجاره ماسک بای پپ و اجاره ماسک سی پپ را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *