مطالب آموزشی

زمان مناسب برای استفاده از مرطوب کننده در دستگاه اکسیژن ساز

تجهیزات پزشکی ارک طب

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های پزشکی خانگی است که این دستگاه اکسیژن مورد نیاز بیمارانی که سطح اکسیژن پایینی دارند با تغلیظ کردن هوای محیط به اکسیژن خالص را تامین می‌کند .

در حقیقت انسان سالم می‌تواند به راحتی اکسیژن هوا را بگیرد و وارد جریان خون کند اما برخی از افراد که درگیری بیماری هستند در فرایند نفس کشیدن با اختلال مواجهه هستند و سطح اکسیژن خون در بدن بسیار کم است، در چنین شرایطی پزشک برای بیمار اکسیژن درمانی را تجویز می‌کند .

اکسیژن درمانی و دستگاه‌های کمک تنفسی باید حتما توسط پزشک تجویز شود و استفاده خودسرانه از آن مشکلاتی را در پی دارد.

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی درباره دستگاه اکسیژن ساز و استفاده مرطوب کننده برای دستگاه اکسیژن سار اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه شوید.

 دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی

اکسیژن ساز خانگی در ظرفیت‌های ۳، ۵، ۸، ۱۰ لیتر ددر دقیقه تولید و عرضه شده اند که اکسیژن مورد نیاز بیمار را به صورت پیوسته تولید می‌کنند.

دستگاه‌های اکسیژن ساز دارای چرخ هستند و جابه جایی آن‌ها از اتاقی به اتاق دیگر به راحتی امکان پذیر است.

یک نوع دیگر از اکسیژن ساز وجود دارد که علاوه بر قابل حمل بودن، قابل استفاده در بیرون منزل در ظرفیت‌های ۲، ۳، ۵ لیتر در دقیقه تولید و عرضه می‌شوند که اکثرا اکسیژن مورد نیاز بیماران را به صورت سیستم lmpuls تولید می‌کنند، در این سیستم از سنسورهای فشار استفاده شده است که دم و بازدم بیمار را تشخیص داده و هنگام دم اکسیژن را خارج و در هنگام بازدم آن را قطع خواهد کرد، این تکنیک سبب صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه می‌شود.

تفاوت اکسیژن ساز خانگی با اکسیژن ساز بیرونی در اندازه و وزن دستگاه است.

بیماری‌هایی که باید از اکسیژن درمانی استفاده کنند .

در این بخش از مقاله می‌خواهیم بیماری‌هایی که باید از اکسیژن درمانی استفاده کنند را معرفی کنیم .

  • آسم: بیماری آسم بیماری است که تنفس بیمار به دلیل تورم راه‌های هوایی و تولید مخاط بسیار سخت است که با استفاده از اکسیژن درمانی می‌توان تا حدود زیادی آن را کنترل کرد.
  • بیماری مزمن انسدادی ریه: افراد زیادی هستند که دچار بیماری انسداد ریه هستند و ریه‌ها دچار آسیب جدی شده اند و جذب اکسیژن برای آن‌ها بسیار سخت است و باید از دستگاه‌های اکسیژن ساز استفاده کنند .
  • ذات الریه: در این بیماری کیسه‌های هوایی ریه عفونت کرده و مایعی درون ریه‌ها را پر می‌کند، استفاده از اکسیژن درمانی در روند درمان این بیماری نقش مهمی دارد.
  • فیبروز سیستیک: این بیماری از طریق وراثت انتقال می‌یابد و ریه‌ها و سیستم‌های گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در روند کاری سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند و به موجب آن کانال‌های بدن فرد مسدود می‌شود و استفاده از اکسیژن درمانی تاثیر مثبتی دارد.
  • دیسپلازی ریه: بیماری دیسپلازی ریه یک بیماری حاد ریوی است که براساس آن ریه به اندازه کافی رشد نمی کند و فرد باید برای مدت زمان طولانی تحت اکسیژن درمانی قرار بگیرد.
  • سندرم دیسترس تنفسی: این بیماری در نوزادان نارس شایع است؛ زیرا ریه‌های آن‌ها نمی تواند سورفاکتانت کافی تولید کند و می‌بایست ریه‌ها برای تنفس بیشتر کار کنند که در نهایت منجر به افت آن‌ها خواهد شد، دستگاه اکسیژن ساز با وارد کردن اکسیژن به درون خون فشار زیادی را از ریه‌ها بر می‌دارد و به درمان بیمار کمک می‌کند.
  • آینه خواب: این بیماری تنفس بیمار در خواب را منقطع می‌کند.

در چه حالتی برای سیسنوس‌ها دستگاه‌های مرطوب کننده باید استفاده کرد؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم افراد که با بیماری‌های فوق درگیر هستند باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنند حال ممکن است در هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و اکسیژن درمانی با علائمی همچون خشکی بینی، خون دماغ مواجهه شوند این مسئله نشان دهنده ناراحتی سینوس‌ها است .

به طور کلی ناراحتی در سینوس‌ها موجب کلافگی در بیمار می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که در هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز احساس ناراحتی می‌کنید از دستگاه‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

چرا از مرطوب کننده استفاده کنیم؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم ناراحتی در سینوس‌ها کاربر را کلافه می‌کند بنابراین لازم است که از مرطوب کننده استفاده کنند.

دستگاه اکسیژن با جذب هوا و پردازش آن، اکسیژن را به شکل خالص به بیمار می‌رساند و عبور پیوسته هوا از طریق بینی موجب خشکی آن می‌شود و ناراحتی‌هایی را در سینوس ایجاد می‌کند.

برای برطرف کردن این مشکل‌ها باید از دستگاه مرطوب کننده استفاده کرد که به صورت جداگانه به دستگاه اکسیژن ساز وصل می‌شوند.

نحوه عملکرد مرطوب کننده بدین صورت است که اکسیژن غنی‌سازی شده را از قسمت مرطوب کننده عبور دهند تا مرطوب شود سپس با استفاده ار تیوب به بیمار برسد.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می‌کند؟

در این بخش از مقاله می‌خواهیم روش کار دستگاه اکسیژن را برای شما بیان کنیم.

  • هوای محیط در ورودی دستگاه اکسیژن ساز از فیلتر گرد و غبار و سپس از فیلتر هپا عبور می‌کند و وارد کمپرسور پیستونی می‌شود، کمپرسور‌ها هوا را فشرده و به سمت سیلندرهای زئولیت هدایت می‌کند.
  • هوای وارد شده به زئولیت تجزیه می‌شود و گاز اکسیژن خالص شده به سمت خروجی ستون هدایت می‌شود و گاز نیتروژن از طریق ورودی ستون برگشته و تخلیه می‌شود.
  • گاز اکسیژن از خروجی ستون زئولیت خارج می‌شود و به سمت تانک اکسیژن که محل ذخیره گاز اکسیژن است هدایت می‌شود در این تانک فشار اکسیژن تنظیم می‌شود و مجددا از میان یک فیلتر عبور می‌کند و به سمت سنسور خلوص اکسیژن هدایت خواهد شد.
  • در این مرحله گاز اکسیژن به سمت خروجی دستگاه و لیوان مرطوب کننده هدایت می‌شود و سپس اکسیژن هدایت شده توسط بیمار تنفس می‌شود.

چند نکته برای استفاده از دستگاه مرطوب کننده

در این قسمت از نوشتار می‌خواهیم چند نکته برای استفاده از دستگاه مرطوب کننده برای شما بیان کنیم.

  • دستور العمل دستگاه را با دقت مطالعه کنید و به آن را رعایت کنید.
  • فقط از آب تصفیه شده استفاده کنید.
  • مرطوب کننده را هر روز تمیز کنید و بشویید.
  • نرخ استاندار رطوبت در دستگاه مرطوب کننده ۲‌ لیتر در دقیقه است.

کلام آخر

به پایان این مطلب رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره دستگاه اکسیژن ساز و استفاده از مرطوب کننده در دستگاه اکسیژن ساز در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *