مطالب آموزشی

دستگاه بای پپ با سی پپ چه تفاوتی دارد؟

تجهیزات پزشکی ارک طب

مشکلات تنفسی را می‌توان یکی از سخت‌ترین مشکلات دانست که افراد به آن دچار می‌شوند. خوشبختانه این مشکلات با پیشرفت علم پزشکی تا حدود زیادی قابل حل شدند. یکی از اثرگذارترین درمان‌ها برای مشکلات تنفسی، دستگاه‌های کمک کننده به تنفس است. سی پپ و بای پپ دو نمونه از دستگاه‌های کمک کننده به تنفس هستند. بسیاری از بیماران که با مشکلاتی مانند آپنه تنفسی، آسم، ادم ریه و ضعیفی تنفس روبه‌رو هستند با کمک این دستگاه‌ها توانستند بیماری خود را بهبود ببخشند.

 

سی پپ و بای پپ با وجود این که برای مشکلات تنفسی استفاده می‌شوند؛ اما دارای تفاوت‌های چشمگیری هستند. افراد زیادی از تفاوت این دو دستگاه اطلاع ندارند و هر دو را یکی می‌دانند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی سی پپ و بای پپ و تفاوت این دو دستگاه با هم بپردازیم. اگر برای رفع مشکلات تنفسی خود به دنبال خرید دستگاهی مناسب هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بای پپ و سی پپ چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات تنفسی آپنه تنفسی است که به آن وقفه تنفسی نیز می‌گویند. این مشکل ناشی از دم و بازدم‌های نامنظم بیمار است. آپنه تنفسی سبب کاهش کیفیت خواب بیمار می‌شود و ممکن است در حین خواب بیمار را چندین بار با ایجاد احساس خفگی بیدار کند. معمولاً برای حل مشکل آپنه تنفسی، پزشکان معالج دستگاه‌هایی مانند بای پپ و سی پپ تجویز می‌نمایند. با کمک این دستگاه‌ها دم و بازدم بیمار کنترل و تنظیم می‌شود و بیمار خوابی آرام دارد. قبل از بررسی تفاوت دو دستگاه بای پپ و سی پپ بهتر است در ابتدا توضیح مختصری از آن‌ها ارائه دهیم.

  • سی پپ یا CPAP: یکی از بارزترین دستگاه‌ها برای رفع تنگی نفس، دستگاه سی پپ است. این دستگاه هوای محیط را دریافت می‌کند و با ایجاد فشار خفیفی این هوا را به مجاری تنفسی وارد می‌کند. این محصولقادر به تنظیم یک فشار است و با کمک آن راه هوایی بیمار در هنگام خواب باز نگه داشته می‌شود. مصرف‌کنندگان به وسیله این دستگاه به مرور کیفیت خواب خود را افزایش می‌دهند.
  • بای پپ یا BiPAP: بای پپ یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کمک کننده به تنفس است. این دستگاه دو فشار را تنظیم می‌کند. بای پپ شباهت‌هایی با سی پپ دارد اما به صورت کلی می‌توان آن را نسبت به سی پپ پیشرفته‌تر دانست. این دستگاه سطح اکسیژن را افزایش می‌دهد و سطح کربن دی اکسید را کنترل می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه سی پپ و بای پپ می‌توانید به مقالات دیگر ارک طب رجوع کنید.

تفاوت بای پپ با سی پپ چیست؟

بیماران برای رفع مشکلات تنفسی خود معمولاً بین خرید دستگاه بای پپ و سی پپ سردرگم می‌شوند. برای خریدی مناسب‌تر بهتر است به بررسی تفاوت این دو دستگاه بپردازیم.

  • اصلی‌ترین تفاوت دستگاه بای پپ و سی پپ در فشاری است که برای تنفس بهتر بیمار تنظیم می‌کنند. سی پپ تنها یک فشار تنظیم می‌کند و بای پپ وظیفه تنظیم دو فشا را برعهده دارد. به صورت کلی بای پپ وظیفه کنترل دم و بازدم بیمار را برعهده دارد اما سی پپ تنها کنترل دم بیمار را انجام می‌دهد. دو فشاری که توسط دستگاه بای پپ به بیمار وارد می‌شود شامل فشار مثبت راه هوایی دمی و فشار مثبت راه هوایی بازدمی است. به این دو فشار IPAP و EPAP نیز می‌گویند.
  • بیماران هنگام استفاده از دستگاه بای پپ حس راحتی بیشتری دارند و تنفس برای آن‌ها راحت‌تر است. از آنجا که دستگاه بای پپ تنفس را به طور هوشمندانه‌تری کنترل می‌کند، بسیاری از افراد این دستگاه را نسبت به سی پپ برتر می‌دانند.
  • بیشتر دستگاه‌های بای پپ دارای بخش مهمی به نام رطوبت ساز هستند. با وجود رطوبت ساز هوایی که به ریه‌ها می‌رسد دارای مرطوبیت مناسبی است. مرطوب بودن هوا از خشک شدگی مجاری تنفسی به خصوص دهان جلوگیری می‌کند. وجود رطوبت ساز از عوارضی مانند عطسه، گلو درد و آبریزش بینی تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.
  • دستگاه‌های بای پپ دارای قابلیت بررسی و کنترل تنفس در یک دقیقه هستند. در صورتی که فرد تنفس درستی در این مدت زمان نداشته باشد با ایجاد بیمار را وادار به نفس کشیدن می‌کند.

با وجود تفاوت‌های ذکر شده در نظر داشته باشید بای پپ و سی پپ هر دو گزینه‌های مناسبی برای انواع بیماری‌های تنفسی هستند. توصیه می‌شود قبل از تهیه دستگاه بای پپ یا سی پپ حتماً با پزشک معالج خود مشورت بگیرید.

شباهت‌های بای پپ با سی پپ

دستگاه بای پپ و سی پپ در عین داشتن تفاوت، شباهت‌های چشمگیر زیادی با هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • هر دو با کمک فشار هوا به رفع و درمان مشکلات تنفسی از جمله آپنه تنفسی، آسم، تنفس ضعیف می‌پردازند.
  • بای پپ و سی پپ دارای اجزای مشابهی مانند ماسک، فیلتر و لوله خرطومی هستند.
  • دستگاه‌های کمک کننده به تنفس با ایجاد تنفسی مناسب احساس سرحالی را در بیماران ایجاد می‌کند و موجب افزایش تمرکز و حافظه آن‌ها می‌شود.
  • دستگاه‌های بای پپ و سی پپ نیاز دارند که به طور مرتب تمیز شوند. بهتر است این دستگاه هفته‌ای یک یا دو بار حداقل تمیز شوند. ماسک این دستگاه‌ها منبع رشد انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها است و تمیز کردن آن‌ها به طور مرتب از واجبات به شمار می‌رود. اگر این دستگاه‌ها به طور مرتب تمیز نشوند ممکن است مشکلاتی مانند حساسیت‌های پوستی و انواع عفونت‌ها ایجاد شود.
  • هر دو دستگاه دارای اندازه مناسبی هستند و می‌توان آن‌ها را به راحتی حمل و جابه‌جا کرد.
  • فیلتر هوا یکی از موارد با اهمیت است که افراد باید هنگام استفاده از دستگاه‌های بای پپ و سی پپ به آن توجه کنند. فیلتر هوا دارای طول عمر مشخصی است و بعد از به پایان رسیدن این طول عمر باید تعویض شوند.
  • استفاده از ماسک مناسب با اندازه و فرم صورت برای هر دو دستگاه امری ضروری است. اگر ماسک تهیه شده برای این دستگاه‌ها مناسب با صورت نباشد ممکن است هوا به بیرون درز پیدا کند و اختلال در فرایند درمان ایجاد شود. یکی دیگر از مشکلات که ناشی از انتخاب نادرست ماسک است، سوزش چشم‌های بیمار است.

چه بیمارانی می‌توانند از بای پپ (BIPAP) یا سی پپ (CPAP)  استفاده کنند؟

یکی از سوالات پر تکرار در بین بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی این است که بای پپ و سی پپ برای کدام بیماران مناسب است؟ برای پاسخ کلی به این سوال باید گفت دستگاه بای پپ معمولاً به توصیه پزشک برای کسانی استفاده می‌شود که به مشکلات تنفسی وخیم‌تری مبتلا هستند.

 

 

برای مشکلاتی مانند آپنه تنفسی پزشک در ابتدا دستگاه سی پپ را تجویز می‌کند و در شرایطی که آپنه تنفسی به وضع وخیمی می‌رسد بای پپ را مناسب می‌داند. به طور دقیق‌تر پزشک برای درمان موارد زیر توصیه به استفاده از بای پپ می‌کند:

  1. بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  2. وجود اختلالات قلبی و عروقی مانند نارسایی احتقانی قلب
  3. وجود اختلالات عصبی عضلانی

به صورت کلی این دستگاه مناسب افرادی است که به پشتیبانی تنفسی بیشتری نیاز دارند.

سی پپ:

  1. وجود وقفه تنفسی یا آپنه تنفسی
  2. ضعیفی تنفس بعد از عمل جراحی

پزشکان معمولاً برای این که بیماران به دستگاه‌های کمک کننده به تنفس عادت کنند در ابتدا دستگاه سی پپ را تجویز می‌کند و بعد از گذشت مدتی استفاده از دستگاه بای پپ را مناسب می‌دانند.

مدت زمان استفاده از دستگاه‌های سی پپ یا بای پپ

یکی از مهم‌ترین نکات که افراد در هنگام استفاده از دستگاه سی پپ یا بای پپ ملزم به رعایت آن هستند، استفاده مستمر از این دستگاه‌ها است.

در صورتی که از دستگاه‌هایی مانند بای پپ به طور مرتب استفاده نکنید و بین استفاده از این دستگاه‌ها وقفه بیندازید، ممکن است روند درمان شما طولانی‌تر شود.

بسیاری از بیماران به دلیل عادت نداشتن به این دستگاه‌ها روند درمان را تا پایان ادامه نمی‌دهند. به این گونه افراد توصیه می‌شود برای عادت کردن به این دستگاه‌ها، در هنگام روز یک تا دو ساعت از آن‌ها استفاده کنند و سعی کنند ماسک این محصولات را تا پایان دو ساعت از روی صورت خود برندارند.

به صورت کلی نمی‌توان گفت با استفاده از چنین دستگاه‌هایی فرد طی چه بازه زمانی بهبود می‌یابد اما می‌توان گفت استفاده اصولی و مرتب روند درمان را بسیار کوتاه‌تر می‌کند.

آیا دستگاه‌های اکسیژن ساز با دستگاه‌های سی پپ و بای پپ یکی است؟

بسیاری از افراد دستگاه‌های اکسیژن ساز را با دستگاه‌های بای پپ و سی پپ را یکی می‌دانند و بدون مشورت با افراد متخصص این دستگاه‌ها را جایگزین هم می‌کنند.

دستگاه‌های اکسیژن ساز وظیفه تامین اکسیژن مورد نیاز افراد را برعهده دارد علاوه بر آن این دستگاه از آسیب‌های احتمالی ناشی از کمبود میزان اکسیژن در بدن پیشگیری می‌کند.

با توجه به وظیفه دستگاه‌های اکسیژن ساز کاملاً واضح است که نمی‌توان سی پپ و بای پپ را جایگزین آن کرد زیرا که وظیفه این دو دستگاه تغلیظ کننده اکسیژن نیست. بای پپ و سی پپ با ایجاد فشار مثبت سبب تنظیم و کنترل تنفس بیمار می‌شوند.

 

در بسیاری از موارد با توجه به صلاح دید پزشک توصیه می‌شود در کنار دستگاه‌هایی مانند بای پپ یا سی پپ از دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز استفاده شود. به طور مثال در شرایطی که افراد با مشکلات حاد ریوی روبه‌رو هستند پزشک توصیه به استفاده از هر دو دستگاه می‌کند.

اگر به دنبال خرید یا اجاره دستگاه‌های اکسیژن ساز هستید، مجموعه معتبر ارک طب گزینه مناسبی برای شما است.

جمع‌بندی

دستگاه‌هایی مانند بای پپ و سی پپ یکی از بهترین روش‌هایی است که افراد می‌توانند با کمک آن دم و بازدمی اصولی داشته باشند. این دستگاه‌ها حتی برای افرادی که به دلیل عمل جراحی دارای تنفسی ضعیف هستند بسیار مفید واقع می‌شوند.

 

 

فروشگاه ارک طب یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش و اجاره محصولات باکیفیت است. شما می‌توانید از این فروشگاه انواع دستگاه‌های اکسیژن ساز، دستگاه‌های بای پپ (bipap)، دستگاه سی پپ (Cpap) و کپسول اکسیژن را تهیه کنید.

اگر به دنبال خرید دستگاه سی پپ و بای پپ هستید، دستگاه‌های زیر گزینه‌های مناسبی برای خرید هستند.

فروشگاه ارک طب علاوه بر فروش محصولات، اجاره دستگاه‌های پزشکی را  با قیمتی مناسب نیز انجام می‌دهد. اگر برای مدت زمان کوتاه به دنبال تجهیزات پزشکی هستید اجاره تجهیزات از ارک طب گزینه مناسبی به شمار می‌رود. اجاره تجهیزات پزشکی نسبت به خرید آن‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

فروشگاه ارک طب به منظور رضایت حداکثری مشتریان خود محصولات با کیفیت را با بهترین قیمت ارائه می‌دهد. ارک طب با وجود کادری مجرب و حرفه‌ای، قیمت‌های مناسب، ارائه محصولات باکیفیت، تنوع بالای محصولات پزشکی و تیم پشتیبانی قوی نسبت به رقبای خود بسیار قوی‌تر عمل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *