لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

تنگی نفس چیست؟ تنگی نفس بعد از عمل جراحی

تنگی نفس بعد از عمل جراحی یکی از عوارض‌های رایجی است که ممکن است افراد پس از عمل جراحی با آن مواجهه شوند که باید در صورت بروز علائم در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنند.

در برخی از موارد پزشک ممکن است تجویز کند که برای درمان مقطعی تنگی نفس از وسایل کمکی مانند ونتیلاتور، اکسیژن ساز، ماسک سی پپ و ماسک پای پپ استفاده کنید تا تنگی نفس شما رفع شود.

در این مطلب از ارک طب می‌خواهیم درباره تنگی نفس بعد از عمل جراحی صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس وضعیتی است که تنفس طبیعی برای افراد دشوار می‌شود این مشکل می‌تواند خفیف یا جدی و مزمن باشد تشخیص و درمان تنگی نفس گاهی دشوار می‌شود؛ زیرا به دلایل مختلفی می‌تواند بروز دهر ورزش بسیار سنگین، گرمای شدید، چاقی و رفتن به ارتفاع بالاتر باعث بروز چنین مشکلی در افراد سالم خواهد شد.

علاوه بر این ممکن است تنگی نفس به دلیل بیماری یا بعد از عمل جراحی سخت رخ بدهد که شما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

علائم تنگی نفس

در هنگام تنگی نفس شاید احساس کنید نمی توانید هوای کافی به ریه‌های خود وارد کنید یا نمی توانید این کار را به اندازه کافی سریع انجام دهید احساس می‌کنید اکسیژن هوا کم است و در دم و باز دهم دچار مشکل شوید از دیگر علائم تنگی نفس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس سنگینی و درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس به محض خوابیدن
  • احساس خستگی مداوم
  • تپش قلب
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن مداوم
  • تنفس سریع و کم عمق به خصوص بعد از فعالیت بدنی

معمولا اگر تنگی نفس به صورت ناگهانی رخ دهد یا علائم شدیدی داشته باشد نشانه وجود یک بیماری جدی است.

علل تنگی نفس چیست؟

لازم است که بدانید داشتن یک دوره تنگی نفس حتما با سلامتی شما ارتباط ندارد، زیرا ممکن است بعد از یک ورزش سنگین دچار علائم تنگی نفس شوید یا عوارض مهم چاقی تنگی است، شایع‌ترین دلایل تنگی نفس شامل آسم، بیماری انسداد ریوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری بینابینی ریه، ذات الریه و مشکلات روان شناختی است که معمولا با اضطراب در ارتباط است

اگر این مشکل به صورت ناگهانی شروع شود آن را تنگی می‌گویند که می‌تواند به دلیل آسم‌ استرس و اضطراب، کم خونی، نارسایی قلبی، کلاپس ریه، آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض سطح خطرناک مونوکسید کربن، عکس العمل‌های آلرژیک‌، افت فشار خون، آمبولی ریوی، خفگی یا استنشاق چیزی که راه‌های تنفسی را مسدود کرده باشد، فتق هیاتل باشد.

اگر فردی بیشتر از یک ماه دچار تنگی نفس شد این حالت را تنگی نفس مزمن می‌گویند که به دلیل آسم، بیماری انسداد ریوی مزمن، مشکلات قلبی، چاقی، رفلاکس معده، فیبروز دیوی بینابینی می‌باشد.

برخی از مشکلات ریوی مانند خروسک‌، آسیب به ریه در اثر ضربه، آپنه انسدادی خواب، سرطان ریه، بیماری سل، التهاب در بافت‌های اطراف ریه‌ها و پرده جنب، ادم ریوی، فشار خون ریوی، سارکوئیدز می‌تواند موجب تنگی نفس شود.

تنگی نفس می‌تواند به دلیل مشکلات قلبی از جمله کاردیومیوپاتی، مشکلات ریتم قلبی، نارسایی قلبی و پریکاردیت باشد.

تنگی نفس بعد از عمل جراحی

در برخی از موارد افراد پس از عمل جراحی دچار تنگی نفس می‌شوند که ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد.

مهم‌ترین دلایلی که ممکن است افراد پس از عمل جراحی دچار تنگی نفس شوند تاثیرات داروهای بیهوشی، عوارض جانبی عمل، وجود مشکلات پیشین و تغییرات در فشار هوا است.

  • مصرف داروهای بیهوشی در طول عمل جراحی ممکن است موجب تنگی نفس شود و این تنگی نفس تا مدتی پس از عمل نیز همراه شما باشد.
  • برخی عمل‌ها دارای عوارض جانبی هستند که یکی از آن‌ها ایجاد تنگی نفس برای بیمار است که توصیه می‌کنیم از اجاره ونتیلاتور، اجاره اکسیژن ساز و ماسک‌های بای پپ و سی پپ استفاده کنید.
  • اگر شخصی قبل از عمل جراحی دچار مشکلات تنفسی بوده است ممکن است بعد از عمل تنگی نفس افزایش پیدا کند.
  • اگر فرد بعد از عمل جراحی به محلی برود که فشار هوای متفاوت منتقل شود تنگی نفس افزایش پیدا می‌کند.

در ادامه علت تنگی نفس بعد از هر عمل جراحی را بیان خواهیم کرد.

علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی بینی

برخی از افراد پس از عمل جراحی بینی ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند، اما در برخی از موارد با گذشت زمان این مشکلات بهبود می‌باید، شایع‌ترین علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی بینی شامل وجود لخته‌های خونی، ظاهر فانتزی بینی، اندازه پره‌های بینی، ایجاد چسبندگی، ایجاد تورم در مخاط، عدم ترمیم انسداد بینی و… است.

علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی آپاندیس

عمل جراحی آپاندیس یکی جراحی‌های رایج است که در صورت التهاب آپاندیس انجام می‌شود و ممکن است که بعد عمل جراحی افراد دچار بیماری تنفسی شوند، شایع‌ترین علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی آپاندیس تاثیرات بیهوشی، عوارض جانبی جراحی، تاثیرات درد می‌باشد، بعد از عمل جراحی آپاندیس ممکن است فرد به دلیل درد در ناحیه شکم و استفاده از عضلات تنفسی دچار تنگی تنفس شود.

علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی قلب باز

تنگی نفس پس از جراحی قلب باز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ زیرا جراحی قلب یک تداخل جراحی جدی است و بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر تاثیرات بیهوشی و عوارض جانبی از دیگر علت‌های تنگی نفس بعد از عمل جراحی قلب باز می‌توانیم به آسیب به عصب‌ها یا عروق در ناحیه قلب، تاثیرات درد و استراحت بر تنفس، تغییرات در هورمون‌ها و الکترولیت‌ها اشاره کنیم.

علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی روده

پس از عمل جراحی روده ممکن است افراد دچار تنگی نفس شوند که دلایل آن متفاوت است و از مهم‌ترین دلایل تنگی نفس بعد از عمل جراحی روده می‌توانیم به التهاب ریه، انسداد مجرای هوای ریه، عوارض جانبی بیهوشی، خونریزی، عوارض درد و تغییرات مایعات و الکترولیت‌ها اشاره کنیم.

علت تنگی نفس بعد از جراحی تیروئید

عمل جراحی تیروئید برای حذف بخشی یا کل تیروئید انجام می‌شود و ممکن است افراد بعد از عمل جراحی به تنگی نفس دچار شوند که دلایل مختلفی دارد و از مهم‌ترین علت تنگی نفس بعد از جراحی تیروئید می‌توانیم به تاثیرات بیهوشی، تاثیرات درد و التهاب، تغییرات در سطح هورمون تیروئید و آسیب به عصب‌ها یا غدد همجوار اشاره کنیم.

درمان تنگی نفس بعد از عمل جراحی

در بخش قبل علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی را بیان کردیم در این بخش از مقاله می‌خواهیم درمان تنگی نفس بعد از عمل جراحی را بیان کنیم، درمان تنگی نفس براساس علت آن متفاوت است و این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • مراقبت‌های پس از عمل که شامل استراحت، نظارت مداوم پزشک و تنظیم درد می‌شود.
  • مراقبت‌های تنفسی که شامل تمرینات تنفسی، استفاده از وسایل کمکی که شامل دستگاه‌های تنفسی و اجاره اکسیژن ساز و اجاره سی پپ و اجاره بای پپ می‌شود.
  • مدیریت عوارض جانبی که شامل کنترل التهاب و مدیریت مایعات و الکترولیت‌ها می‌شود.
  • پیگیری از پزشک که باید هر گونه تغییر در تنفس مشکل خود را به پزشک اطلاع دهید.

پیشگیری از تنگی نفس

افراد مبتلا به تنگی نفس باید تدابیری را برای بهبود سلامت خود اتخاذ نمایند که د این بخش می‌خواهیم چند مورد برای پیشگیری از تنگی نفس را بیان کنیم.

  • ترک سیگار و پرهیز از دود دخانیات
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • عدم صعود به ارتفاعات بالا و در صورتی که مجبور شدید به ارتفاعات بروید سعی کنید با اجاره اکسیژن ساز و اجاره ماسک بای پپ و سی پپ به راحتی به ارتفاعات بروید و در صورت تنگی نفس از این دستگاه‌ها استفاده کنید.
  • خوب غذا خوردن و خواب کافی
  • اجتناب از عوامل محرک دیگر مانند دود‌های شیمیایی و دود چوب
  • ورزش سبک، زیرا به تقویت سیستم قلبی عروقی و تنفس کمک می‌کند.
  • پیروی از برنامه درمانی توصیه شده برای هر بیماری زمینه‌ای مانند آسم.
  • وزن کم کنید، زیرا با کاهش وزن فشار وارد شده به قلب و ریه‌ها کم می‌شود.

خرید تجهیزات پزشکی برای درمان تنگی نفس

در صورتی که پزشک معالج برای درمان تنگی نفس تشخیص دهد شما نیاز به درمان مقطعی دارید و باید از دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده کنید شما باید برای تهیه این دستگاه‌ها اقدام کنید.

رایج‌ترین دستگاه‌های کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، اکسیژن ساز، ماسک بای پپ و ماسک سی پپ می‌شود و شما باید برای درمان تنگی نفس اقدام به خرید تجهیزات پزشکی کنید.

از آنجا که هزینه خرید تجهیزات پزشکی گران قیمت است توصیه می‌کنیم آن‌ها را اجاره بگیرید شرکت تجهیزات ارک طب شرایطی فراهم کرده است که شما می‌توانید با نازل‌ترین قیمت اقدام به اجاره ونتیلاتور، اجاره اکسیژن ساز، اجاره پای پپ و اجاره سی پپ کنید.

همچنین در صورتی که شما این تجهیزات را خریداری کردید و در حین استفاده دچار مشکلات فنی شدید می‌توانید با کارشناسان ارک طب تماس بگیرید و درخواست تعمیر ونتیلاتور، تعمیر اکسیژن ساز و تعمیر ماسک‌های بای پپ و سی پپ را داشته باشید.

کلام آخر

به پایان این مطلب از ارک طب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص بیماری تنگی نفس و علت تنگی نفس بعد از عمل جراحی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *