مطالب آموزشی

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن اتاق عمل به LED با استاندارد مدیکال

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن اتاق عمل به led با استاندارد مدیکال

نور یکی از مهم ترین عناصر در اتاق های جراحی است و برای کارایی کلی توانایی هر تیم پزشکی برای تکمیل موفقیت آمیز روش های مختلف کاملاً حیاتی است. از معروفترین برندهای لامپ (LED) اتاق عمل مارتین  ، دکتر ماخ ، برشتولد ، فرافن ، هانالوکس  می توان نام برد . از لحاظ تاریخی، نور هالوژن استاندارد طلایی برای تجهیزات پزشکی و اتاق های عمل بوده است. با این حال، نورپردازی هالوژن میزبان چالش های مختلفی برای متخصصان پزشکی است. از جمله پراکندگی گرما و خاموشی های پرهزینه و به موقع که نیاز به تعویض لامپ دارند. نسل بعدی روشنایی با ظهور نورپردازی LED برای تجهیزات پزشکی در راه است. نور ال ای دی بسیاری از چالش های باستانی هالوژن را حل می کند و امکانات پزشکی را با منبع نور بهتر و مطمئن تری برای عمل و اتاق های جراحی خود فراهم می کند. بیایید تفاوت های اساسی بین این دو منبع مختلف مورد استفاده برای روشن کردن روش های پزشکی را بررسی کنیم.

 

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن به led با استاندارد مدیکال

 

چراغ های هالوژن و ال ای دی چیست؟

یک چراغ هالوژن بسیار شبیه به یک لامپ رشته ای معمولی که در اکثر خانه ها یافت می شود عمل می کند. در هسته آن یک رشته تنگستن در مرکز محفظه کوارتز پر از گاز هالوژن قرار دارد. هنگامی که الکتریسیته وارد این فیلامنت می شود، دقیقاً مانند لامپ مهتابی خود، روشن می شود. همانطور که الکتریسیته بیشتری به آن وارد می شود، لامپ هالوژن درخشان تر می شود و ویژگی نور تولید شده سفیدتر می شود. هر چه نور سفیدتر باشد، چشم انسان می تواند سطح روشن شده را با وضوح بیشتری ببیند.

 

یک LED (دیود ساطع کننده نور) از یک عنصر فیزیکی به نام نیمه هادی تشکیل شده است. می توان آن را در یک پوشش شیشه ای یا پلاستیکی شفاف قرار داد. همانطور که الکتریسیته از طریق این نیمه هادی تغذیه می شود، ذرات الکترون زیر اتمی میکروسکوپی شروع به حرکت می کنند به گونه ای که انرژی را به شکل نور تولید می کنند. و مانند لامپ هالوژن، هرچه الکتریسیته بیشتری دریافت کند، نور حاصله روشن‌تر و سفیدتر می‌شود.

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن به led با استاندارد مدیکال

آیا یکی از نظر پزشکی بر دیگری برتری دارد؟

 

در یک موقعیت معمول پزشکی و جراحی، پزشکان و تکنسین های بالینی اصولاً به دو عنصر منبع نور خود توجه دارند: تنوع رنگ و گرما.

 

تنوع رنگ – دید مناسب برای جراح یا پزشک برای اطمینان از تشخیص و درمان مناسب بسیار مهم است. اگر نور پزشکی باعث تغییر رنگ در بافت شود، خطر تشخیص نادرست یک بیماری را افزایش می دهد. دمای رنگ روشنایی بر حسب درجه کلوین (°K) اندازه گیری می شود. چراغ‌های هالوژن به طور طبیعی نور مادون قرمز داغ تولید می‌کنند که سازندگان آن را فیلتر کردند تا نور سفید خنک‌تر و نزدیک به نور روز با میانگین دمای ۴۰۰۰ درجه کلوین تولید کنند. نور روز در ۵۱۰۰ درجه کلوین اندازه گیری می شود. چراغ‌های پزشکی ال‌ای‌دی با تولید نوری خنک‌تر و سفیدتر نسبت به همتای هالوژن خود که حتی به نور روز در دمای ۴۳۰۰ درجه کلوین نزدیک‌تر است، آن را به سطح بالاتری رسانده‌اند.

 

گرما – از آنجایی که قلب LED ها یک نیمه هادی است، گرمای بسیار کمتری در ایجاد انرژی تولید نور تولید می شود. آنها را می توان بدون ترس از آسیب لمس کرد و در صورت تماس با مواد قابل احتراق باعث آتش سوزی نمی شود. از سوی دیگر، هالوژن ها بسیار داغ تر و درخشان تر می سوزند. لامپ ها در واقع گرما را به ناحیه اطراف تولید می کنند و دست زدن به یکی بسیار خطرناک است و می تواند منجر به سوختگی شود. شاید مهمتر از همه این باشد که کار در زیر نور داغ و هالوژن باعث ناراحتی جراح، کادر پزشکی و به طور بالقوه بیمار می شود. اگر جراح یا کادر پزشکی شما گرم یا ناراحت باشد که زیر نور هالوژن کار کند، ممکن است بر تجربه بیمار تأثیر بگذارد؟

 

این ویژگی ها باعث می شود که بسیاری از امکانات پزشکی در موقعیت های مختلف LED ها را انتخاب کنند. با این حال، عناصر دیگری نیز بر این تصمیم‌ها تأثیر می‌گذارند:

 

کارایی – LED ها نسبت به چراغ های هالوژنی برای کارکردن به انرژی کمتری نیاز دارند.

 

قابلیت اطمینان – روشنایی LED دارای نرخ عمر لامپ بسیار بالاتری است. نور هالوژن به طور متوسط حدود ۱۵۰۰-۲۰۰۰ ساعت است در حالی که نور LED بین ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ساعت است.

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن به led با استاندارد مدیکال

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن به led با استاندارد مدیکال

مصرف انرژی – ال ای دی ها به انرژی کمتری نسبت به هالوژن نیاز دارند تا کیفیت روشنایی یکسان یا بالاتر را تولید کنند.

 

انعطاف‌پذیری طراحی – LED‌ها را می‌توان به راحتی برای نیازهای مختلف پیکربندی کرد و آنها را برای پیکربندی‌های مختلف نصب بسیار متنوع می‌کند.

 

هزینه – لامپ‌های LED معمولاً گران‌تر از هالوژن هستند، اما سیستم دو LED کارآمد در مصرف انرژی، نیمی از برق همتای هالوژن خود را مصرف می‌کند و در مقایسه با چراغ‌های استاندارد OR که در حال حاضر در دسترس هستند، هزاران دستگاه پزشکی را صرفه‌جویی می‌کند.

 

 

تفاوت بین چراغ عملکرد هالوژن و LED

پیش از این، نور هالوژن به عنوان یک استاندارد طلایی در مراکز پزشکی و اتاق های عمل در نظر گرفته می شد. با این حال، نور آن دارای معایب بسیاری است و از نظر اتلاف گرما، مصرف انرژی بالا، عمر لامپ و غیره به چالشی برای تیم های پزشکی تبدیل شده است.

 

در چند سال گذشته، حرفه پزشکی در زمینه روشنایی پیشرفت زیادی داشته است. فناوری LED (دیود ساطع کننده نور) از ویژگی های جدید و منحصر به فرد به بخش ضروری اتاق های عمل تبدیل شده است، مانند کنترل دمای نور، افزایش شدت نور، افزایش طول عمر لامپ و غیره. نور هالوژن به LED. بنابراین، در این مقاله، برای جزئیات بیشتر، تفاوت های بین نور هالوژن و LED را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

 

تعاریف هالوژن و نور LED

نور هالوژن

لامپ  طبی هالوژن سوزنی ۵۰ وات با شار نوری ۱۱۵۰ لومن یکی از پرکاربردترین لامپ های پزشکی می باشد. ظاهر این لامپ با دو لامپ قبلی متفاوت است اما ویژگی ها و کاربردهای یکسانی دارد.

از دیگر لامپ های طبی می توان به لامپ های هالوژن سوزنی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ وات اشاره کرد. هر کدام از این لامپ های طبی ۶ ولت بوده و دارای پایه یا پیچ G4 بوده و میانگین طول عمر آن ۱۰۰ ساعت می باشد. این لامپ ها را می توانید با کدهای ۶۴۲۲۵، ۶۴۲۵۰، ۶۴۲۶۵ پیدا کنید.

بهتر است لامپ های طبی را با توجه به نوع و ساخت خاص خود از برندهای معروف خریداری کنید. لامپ های طبی معمولا از نوع وارداتی بوده و فقط برای این منظور تولید می شوند. لامپ های هالوژن با رنگ روشن، تابشی و شبیه سازی نور خورشید مورد نظر با شاخص رندر رنگ بالا بهترین لامپ ها در این زمینه هستند. شرکت هایی مانند اسرام و فیلیپس با بهره مندی از فناوری های روز دنیا توانسته اند در زمینه تولید لامپ های تخصصی پیشرو باشند. این لامپ ها معمولا می توانند کم نور شوند و در ولتاژ پایین کار کنند و روشنایی آنی و بالا داشته باشند.

 

چراغ LED

 

“LED” مخفف Light-Emitting-Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. تکنولوژی LED مبتنی بر یک نیمه هادی منفرد در داخل یک محفظه شیشه ای یا پلاستیکی است. هنگامی که الکتریسیته اعمال می شود، الکترون ها به اندازه کافی فعال هستند تا انرژی را به شکل نور تولید کنند. مانند یک لامپ هالوژن، هرچه یک LED الکتریسیته بیشتری دریافت کند، نور روشن‌تر است.

 

تفاوت در چیست؟

شدت روشنایی

 

لوکس اندازه گیری میزان نوری است که به یک سطح در هر متر مربع می رسد و معمولاً در فاصله ۱ متری برای نور جراحی اندازه گیری می شود. نور جراحی هالوژن می تواند تقریباً ۹۰۰۰۰ لوکس و نور جراحی LED خوب می تواند ۱۲۰۰۰۰ لوکس روشنایی ایجاد کند.

 

برخی از چراغ های جراحی(سورگریس) Surgiris مانند EPURE، X2 و X3 MT دارای شدت نور تا ۱۶۰۰۰۰ لوکس هستند تا بهترین منبع نور برای جراحی را تضمین کنند.

 

تنوع رنگ

تنوع رنگ توانایی نمایش نور رنگ مناسب برای پزشکان و جراحان برای اطمینان از تشخیص و درمان دقیق است. اگر نور پزشکی رنگ واقعی بافت را تغییر دهد، خطر تشخیص اشتباه بیماری را افزایش می دهد.

 

اگر نور طبیعی روز در ۵۱۰۰K اندازه گیری شود، یک نور هالوژن نور سفید نزدیک به نور طبیعی را تولید می کند که میانگین آن ۴۰۰۰K است. در مقایسه با رقبای خود، نور LED آن را به سطح بالاتری می برد، حتی نزدیک به منبع نور طبیعی ۴۳۰۰K.

 

به طور خاص، چراغ جراحی Surgiris X2 و X3 MT دمای رنگی تا ۵۰۰۰K دارند.

 

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن به led با استاندارد مدیکال

درجه حرارت

 

لامپ های LED از دیودهای نیمه هادی تشکیل شده اند که نور سرد تولید می کنند. انرژی جذب شده عمدتاً به نور تبدیل می شود، بنابراین گرمای کمی تولید می کند. این به افزایش عمر لامپ و بهبود راندمان کاری کمک می کند.

 

لامپ‌های هالوژن معمولاً در طول فرآیند تابش نور خود گرمای زیادی تولید می‌کنند که می‌تواند به ما آسیب برساند و باعث انفجار آنها شود. به طور خاص، به گفته برخی جراحان، کار در محیط های نور هالوژن اغلب احساس راحتی نمی کند، زیرا لامپ هالوژن باعث احساس گرما می شود، زخم را به راحتی خشک می کند، باعث خستگی چشم، ریختن، تعریق و حواس پرتی در حین جراحی می شود.

 

شاخص رندر رنگ (CRI)

شاخص رندر رنگ پارامتر مهم یک چراغ جراحی است. CRI مرجع ۱۰۰  نور طبیعی است. نور دارای شاخص رندر رنگ خوبی با CRI بالای ۹۰ است. نور جراحی هالوژن و LED می تواند CRI 95-97 تولید کند و LED ها معمولا کمی بالاتر از هالوژن هستند.

 

چراغ جراحی X2 و X3 MT دارای شاخص رندر رنگی تا ۹۹ مجانبی نسبت به سطح نور استاندارد هستند که به اطمینان از فرآیند روشنایی کمک می کند.

 

تعمیر و بازسازی چراغ های هالوژن به led با استاندارد مدیکال

مصرف برق (مصرف انرژی)

ال ای دی ها تا ۵۰ تا ۷۰ درصد انرژی کمتری نسبت به هالوژن مصرف می کنند. همچنین از آنجایی که نور LED تعداد لامپ ها را در محل های دفن زباله کاهش می دهد و انرژی کمتری مصرف می کند، به عنوان یک فناوری “سبز” در نظر گرفته می شود.

 

طول عمر

LED ها نسبت به هالوژن عمر طولانی تری دارند. متوسط طول عمر یک چراغ هالوژن ۱۵۰۰-۲۰۰۰ ساعت است، در حالی که عمر متوسط یک چراغ LED 20000-50000 ساعت است.

 

با معاینه Surgiris، جراحی جزئی و چراغ های جراحی، طول عمر تا ۶۰۰۰۰ ساعت می رسد.

 

قیمت

هزینه سرمایه گذاری اولیه LED ها معمولا گران تر از هالوژن است. با این حال، LED ها دارای یک سیستم صرفه جویی در انرژی هستند که تا ۳۰ برابر کمتر از لامپ های هالوژن در مصرف انرژی صرفه جویی می کند و در نتیجه باعث افزایش طول عمر و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود. بنابراین، LED ها هنوز هم مزایای اقتصادی بیشتری دارند. در مقایسه با هالوژن

 

انعطاف پذیری طراحی

LED ها را می توان به راحتی بر اساس نیازهای مختلف پیکربندی کرد و باعث می شود آنها همه کاره و آسان نصب شوند.

 

از دیگر مزایای سیستم روشنایی LED می توان به گزینه های کم نور انعطاف پذیر اشاره کرد. برخی از چراغ ها تا پنج تنظیم مختلف برای شدت نور دارند.

 

TNT Medical مفتخر است که به عنوان توزیع کننده نور معاینه Surgiris، چراغ جراحی و چراغ LED از کشور فرانسه انتخاب شده است. اگر در مورد این محصولات نیاز به پشتیبانی دارید، لطفا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *