مطالب آموزشی

تعمیر تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی ارک طب

امروزه به دلیل افزایش قیمت تجهیزات پزشکی نظیر دستگاه اکسیژن ساز ونتیلاتور و سایر تجهیزات پزشکی؛ و همچنین بخاطر عدم پشتیبانی شرکت های تولید کننده ی تجهیزات پزشکی، باعث شده است که تعمیر تجهیزات پزشکی نسبت به سالهای قبل بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

تعمیر تجهیزات پزشکی نیاز به تخصص دارد و توسط افراد متخصص که آموزش دیده اند انجام می شود. منظور از تجهیزات پزشکی ، تجهیزاتی می باشد که در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مطب ها، آزمایشگاه ها و نیز در مراکز تصویربرداری مورد استفاده قرار می گیرند.

برای فعالیت در زمینه ی تعمیر تجهیزات پزشکی باید دوره مخصوص آن را گذراند و آموزش تخصصی آن را دید چرا که تجهیزات پزشکی به طور مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط است.

یک سری موارد در تعمیرات تجهیزات پزشکی خیلی مهم هستند از جمله نظارت خوب بر تحویل و نصب و راه اندازی صحیح تجهیزات پزشکی، همچنین آموزش نیروی متخصص در امر تعمیر تجهیزات پزشکی، اولویت بندی کار ها، مشخص کردن مراحل و روند چگونگی تعمیر. تعمیر تجهیزات پزشکی باید به گونه ای صورت پذیرد که باعث کاهش زمان از کار افتادگی مجدد دستگاه گردد و نیز همچنین باعث کاهش هزینه ها و تعمیرات مکرر گردد.

دستگاه ها و تجهیزات پزشکی ممکن است به دلیل استفاده ی زیاد و یا ناشی از برخورد ضربه ای به آنها و نیز آب خوردگی و نوسانات جریان برق و همچنین به دلیل استفاده نادرست دچار خرابی شوند و در نتیجه نیاز به تعمیر داشته باشند.

یکی از مهمترین دستگاه های تجهیزات پزشکی می توان به دستگاه اکسیژن ساز و ونتیلاتور و دستگاه نوار قلب ECG اشاره کرد؛ ضرورت دارد که این دستگاه ها در همه مراکز پزشکی وجود داشته باشد، و در هنگام خرابی باید سریعا عیب یابی و تعمیر گردند.

.ونتیلاتور

مواردی که باید تعمیرکاران به آن مسلط باشند

یک سری از موارد در تعمیرات تجهیزات پزشکی مهم می باشد که باید تعمیرکار به آن ها تسلط کاملی داشته باشد؛ این تسلط از طریق، تحت آموزش های تخصصی بودن به دست می آید.

در ادامه این مقاله به تمامی این موارد اشاره میشود:

  • آشنایی کامل نسبت به قطعات الکترونیکی و کارایی و توانایی برد دستگاه های پزشکی داشته باشد
  • با قطعات الکترونیکی DIP و SMD موجود در روی برد ها آشنایی کامل داشته باشد
  • آشنایی با مولتی متر و نحوه تست قطعات برد با آن را داشته باشد
  • مسلط به هویه کاری و هیتر کاری برای خارج کردن و نصب قطعات تجهیزات پزشکی
  • تسلط کافی برای بخش بندی برد های تغذیه، مین برد، سوئیچینگ و پاور ها را داشته باشد
  • بتواند عیب یابی کند و مشکل موجود در مدار های پاور و جریان برق در دستگاه را تشخیص دهد
  • آشنایی با اصول و نحوه ی تعویض و تعمیر قطعات تغذیه تجهیزات پزشکی را داشته باشد
  • داشتن اطلاعات کافی نسبت به چیپ های گرافیک در برد های تصویر برداری
  • داشتن شناخت کافی با برد های مانیتور جهت تعمیر تجهیزات پزشکی که دارای مانیتور هستند
  • توانایی عیب یابی، تشخیص و بررسی مشکلی که در صفحه نمایش های دستگاه های پزشکی به وجود آمده
  • داشتن شناخت کافی نسبت به برد های تک لایه و برد های چند لایه و تسلط کافی برای تعمیر آن ها
  • داشتن اطلاعات کامل برای تعمیر برد های آزمایشگاهی
  • قادر به بررسی عملکرد برد های تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی
  • قادر به عیب یابی تجهیزات پزشکی اتاق عمل
  • مسلط به تعمیر و تشخیص برد های رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی و سنوگرافی باشد
  • مسلط بودن به استفاده از مولتی متر برای مسیریابی و ولتاژگیری برد های چند لایه
  • داشتن تخصص کامل برای نقشه خوانی و نحوه ی ارتباط بین قطعات برد ها

 

وقتی شما به تعمیرات تجهیزات پزشکی نیاز پیدا می کنید، قطعا به دنبال بهترین و باتجربه ترین افراد در این حوزه می گردید؛ تعمیر تجهیزات پزشکی یک فرآیند فنی بوده و نیاز به مهارت بالایی دارد و همچنین در کنار مهارت نیاز به دانش پزشکی دارد.

مواردی که در هنگام انتخاب یک تکنسین مناسب باید مدنظر داشته باشیم:

  • دارای دانش فنی باشد
  • جزئی نگر باشد
  • داشتن مهارت کافی برای حل مسئله
  • قابل اطمینان باشد

وقتی به قابلیت اطمینان اشاره می شود منظور این است که وقت شناس و خبره باشد. فرق بین تحویل به موقع و دیر هنگام مانند تفاوت بین مرگ و زندگی می باشد.

تکنسین ها می دانند با ارائه خدمات باعث نجات زندگی افراد می شوند؛ انساب به دستگاه هایی نیاز دارد که بتواند دوباره به زندگی خود باز گردد؛ این عمل باعث شده تکنسین ها حتما برنامه کاری دقیقی برای تهمیرات تجهیزات پزشکی داشته باشند.

تعمیر ونتیلاتور

نکات مربوط به بررسی خرابی تجهیزات پزشکی

انجام یک سری نکات باعث کاهش امکان خرابی تجهیزات پزشکی می شود؛ و همچنین باعث افزایش طول عمر دستگاه های پزشکی می گردد؛ اگر اطلاعات فنی پزشکان و کارکنان مراکز پزشکی در خصوص استفاده از تجهیزات پزشکی بالا باشد باعث افزایش طول عمر دستگاه هی پزشکی خواهد شد و همچنین اگر اطلاعات تکنسین ها بالا باشد عیب یابی و تعمیر تجهیزات پزشکی در کمترین زمان و به بهترین نحو انجام خواهد شد.

یک سری از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی بیشتر از همه مورد ارزیابی و بررسی تکنسین های فنی و تعمیرکاران قرار میگیرند، از جمله دستگاه فشار سنج، گوشی پزشکی، اتوسکوپ، چراغ قوه پزشکی، دماسنج طبی، رتینوسکوب، ترازو و…

 

تعمیر ونتیلاتور

مثل سایر تجهیزات پزشکی، تعمیر و فروش دستگاه ونتیلاتور فقط توسط مراکز متخصص انجام می گردد. به دلیل اینکه تعمیر تجهیزات پزشکی فقط در توان افراد آموزش دیده و متخصص می باشد.

در این بخش از مقاله میپردازیم به شناخت اجزای دستگاه ونتیلاتور برای انجام عمل تعمیر آن

دستگاه ونتیلاتور از نمایشگر، کلید های کنترل، بدنه، سیستم برق کشی و تجهیزات ایمنی اضطراری تشکیل شده است. ممکن است یک سری اختلالات باعث شود عمل تعمیر آن دستگاه را انجام دهیم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

برق کشی

بخش اساسی دستگاه ونتیلاتور برق کشی آن می باشد؛ هر گونه اختلالی در سیم کشی یا دوشاخه و نیز در سیم های داخلی این دستگاه به وجود بیاید سبب تعمیر ونتیلاتور می گردد.

نمایشگر ها

صفحه نمایش نیز بخش مهم دستگاه ونتیلاتور می باشد چرا که تمام جزئیات تنظیمات مربوط به این دستگاه از طریق نمایشگر نمایش داده می شود. اطلاعات موجود بر روی نمایشگر توسط اسپکتروفتومتر، سنسورها و اسپیرومتر اندازه گیری می شود؛ پس هر گونه اختلال در نمایشگر باعث عدم نمایش اطلاعات می گردد.

کنترل کننده ها

عمل کنترل کارکرد دستگاه به وسیله ی دکمه های کنترل کننده صورت می پذیرد؛ تعمیر دستگاه ونتیلاتور باعث رفع اختلالات موجود در سیستم کنترل می شود، سیستم کنترل شامل کنترل جریان گاز، مخازن گاز، مخلوط شدن گاز، مرطوب شدن گاز یا همان اکسیژن و نیز تنظیم فشار اکسیژن می شود.

سایر اجزا

دستگاه ونتیلاتور یا به عبارت دیگر دستگاه تنفس مصنوعی ، دارای اجزا های دیگری از جمله موتور، فیلتر ها، لوله های انتقال هوا برای دم و بازدم و نیز بدنه می باشد.

اجزای قابل تعمیر دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور دارای سه اتصال ورودی هوا، کمپرسور و اکسیژن می باشد؛ هر یک از بخش های زکر شده باید به ورودی اختصاصی خود متصل گردد وگرنه منجر به اختلال می شود.

بخش های قابل تعمیر دستگاه ونتیلاتور عبارتند از:

  • تعمیر یا تعویض برد صفحه نمایش
  • تعمیر مدارهای الکتریکی و سیم کشی دستگاه
  • تعمیر یا تعویض شیر های مغناطیسی
  • تعمیر یا تعویض شیر های دیجیتالی دستگاه
  • تعمیر یا تعویض سنسورسنجش جریان هوای دستگاه
  • تعمیر یا تعویض فیلتر ضدعفونی هوای دستگاه
  • تعمیر قسمت مرطوب کننده دستگاه
  • تعمیر یا تعویض لوله های مختص دم و بازدم دستگاه
  • تعمیر و تعویض سنسور ها و سیستم کنترل کننده ی کیفیت اکسیژن
  • تعمیر ترانسدیوسر های دستگاه

هزینه ی تعمیر دستگاه ونتیلاتور

هزینه ی تعمیر دستگاه ونتیلاتور بر حسب یک سری فاکتور ها مانند تخصص تعمیرکار، میزان نقص دستگاه، مدل دستگاه و فرآیند های تعمیر آن می باشد. ساده و پیچیده بودن دستگاه بر عیب یابی دستگاه بسیار موثر می باشد. یک سری نقص ها در همان ابتدای کار قابل مشاهده می باشد ولی برخی از نقص ها نیاز به بررسی و عیب یابی دارند. هزینه ی تعمیر دستگاه ونتیلاتور با تعویض قطعه ای از این دستگاه کاملا متفاوت می باشد.

 

اطلاعاتی راجب فشارسنج، یکی از تجهیزات پزشکی

فشار سنج ها از بخش های مختلفی مانند کاف یا بازوبند، لوله لاستیکی، کیسه هوا، دریچه و پیچ برای تنظیم هوا، پمپ لاستیکی تشکیل شده اند. همچنین لوله شیشه ای و مخزن جیوه یکی از اجزا های دیگر تشکیل دهنده یک فشارسنج معولی می باشد.

برخی از ایرادات فشارسنج ها

  • خرابی سوپاپ ها و شیر کنترل دار

در بیشتر مواقع خرابی دستگاه فشار سنج مربوط به بخش گیج فشار می باشد؛ که معمولا تعمیرکار تجهیزات پزشکی می تواند به راحتی آن را رفع نماید. شیر مخزن جیوه در هنگام خرابی باید تعویض گردد ولی برای مخازن شیر باز فقط کافی است تنها قطعه مورد نظر تعویض گردد.

  • خرابی شیر تخلیه

بعد از بررسی اگر واشر پیچ خراب بود باید آن را تعویض کرد، و اگر مشکل و خرابی از سوپاپ شیر بود کافیست فقط سوپاپ لاستیکی ورودی محل اتصال پوآر به شیر خارج شده و شکاف موجود در انتهای آن تمیز گردد.

  • خرابی پمپ هوا یا سوپاپ انتهای پوآر

خرابی پمپ هوا بیشتر زمانی اتفاق می افتد که پرز ها و ذرات گرد و غبار مانع از عملکرد آن گردد؛ برای تعمیر آن کافیست با الکل سوپاپ را شستشو داده و بعد خشک کنید.

  • خرابی گیج های فشار و بالشتک های هوا

زمانی که بالشتک های داخل گیج ها خراب شوند، منجر به نشتی باد و کاهش سریع باد داخل کاف می شود. در مواقع خرابی بالشتکها و جدا شدن آنها ، میتوان با لحیم کردن آن را تعمیر نمود؛ در مواقعی که میزان جدا شدن بالشتکها از هم زیاد باشد بعد از مدتی لحیم نیز جدا می شود و نیاز به لحیم کاری مجدد پیدا میکند در این صورت باید بالشتک ها تعویض گردد.

 

برای مشاهده ، خرید و اجاره دستگاه های فشارسنج اینجا کلیک نمایید

 

نحوه و اصول تعمیر تجهیزات پزشکی

عیب یابی تجهیزات پزشکی

اولین قدم برای تعمیر تجهیزات پزشکی، عیب یابی آن می باشد. با عیب یابی تشخیص داده می شود که مشکل اصلی در کدام قسمت دستگاه می باشد. پس از آن توسط ابزار های مرتبط و پیشرفته اقدام به باز کردن و خارج کردن قطعات دستگاه می شود؛ تا آنها مورد بررسی و آزمایش قرار گیرند. سپس بر حسب بررسی و آزمایش تشخیص داده می شود که قطعه مورد نظر نیاز به تعمیر دارد یا تعویض.

از تعمیرکاران تجهیزات پزشکی به عنوان تکنسین های متخصص نام می برند؛ به این دلیل که آن ها قادر هستند تجهیزات الکترومکانیکی و تجهیزات الکترونیکی و هیدرولیکی موجود در بیمارستان ها و مطب پزشکان را تعمیر کنند.

تعمیر تجهیزات پزشکی

تعمیرکاران قادر هستند تمام مشکلاتی که در مانیتور های دستگاه های پزشکی مانند دستگاه های اکسیژن ساز ونتیلاتور و دستگاه های بیهوشی وجود دارد را تشخیص داده و تعمیر نمایند. همچنین قادر هستند تجهیزاتی نظیر تجهیزات تصویربرداری پزشکی و سنوگرافی را هم عیب یابی کرده و تعمیر نمایند.

دستگاه هایی که در کلینیک های دندانپزشکی و چشم پزشکی استفاده میشود نیز توسط تکنسین ها تعمیر می شوند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر راجب ونتیلاتور ، مقاله ی دستگاه ونتیلاتور ventilator  را مطالعه کنید.

 

ابزار های تعمیر تجهیزات پزشکی

تعمیرکاران از ابزای های مختلفی برای تعمیر تجهیزات پزشکی استفاده می کنند؛ که می توان به پیچ گوشتی، آچار و لحیم کاری اشاره کرد. ابزار هایی چون مولتی متر و رایانه نیز جزوی از ابزار هایی است که تعمیرکاران در هنگام عیب یابی و تعمیر تجهیزات پزشکی از آن ها استفاده می کنند؛ به این منظور از یک سری نرم افزار های تخصصی برای کالیبراسیون دستگاه ها استفاده می کنند.

نکاتی که در تعمیر تجهیزات پزشکی مهم هستند

برای تعمیر بی نقص تجهیزات پزشکی لازم است که تعمیرکاران از مهارت بالایی برخوردار باشند؛ علاوه بر این باید دارای ارتباط درست با مشتریان باشند.

نکته مهمی که در زمینه تعمیر تجهیزات پزشکی مهم می باشد مدیریت زمان سرعت عمل می باشد؛ به دلیل وجود بیماران اورژانسی لازم است تعمیرات در اسرع وقت و در کوتاهترین زمان صورت پذیرد تا موجب رضایت مشتری گردد.

 

برای اطلاع از قیمت دستگاه های ونتیلاتور و نیز خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز با کارشناسان شرکت ما تماس بگیرید  و جهت مطالعه مطالب بیشتر روی مقالات تجهیزات پزشکی کلیک نمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *