لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

تعمیر تجهیزات پزشکی

تعمیر تجهیزات پزشکی

به تمام ابزار‌هایی که در علم پزشکی کاربرد دارند، تجهیزات پزشکی گفته می‌شود. این ساده ترین تعریف برای تجهیزات پزشکی است. ممکن است که این ابزار و لوازم سخت افزاری و یا حتی نرم افزاری باشند. اما اصلی ترین و مهم ترین موضوع در تعریف تجهیزات پزشکی، باید بگوییم که نقش تجهیزات پزشکی در سلامت افراد بسیار با اهمیت و تاثیر گذار است. بدون وجود آن‌ها، جان بسیاری از بیماران به خطر خواهد افتاد. از همین رو تعمیر تجهیزات پزشکی اهمیت زیادی در علم پزشکی دارد.

معمولا از این تجهیزات پزشکی برای معاینه، تشخیص و یا درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، امروزه تعمیر تجهیزات پزشکی با روش‌های اصولی و توسط شرکت تعمیرات پزشکی توسط مهندسان پزشکی صورت می‌گیرد.

 

 

انواع تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی با توجه به کاربرد‌های بسیاری که در زمینه پزشکی دارد دارای انواع مختلفی است؛ از این رو در خرید تجهیزات پزشکی باید در میان انواع تجهیزات پزشکی که وجود دارند، به دنبال وسیله مورد نیاز باشید. فروشگاه‌ تجهیزات پزشکی بسیاری در این زمینه تعمیر و در زمینه فروش تجهیزات پزشکی خدمات ارائه می‌کنند. در این بخش ما به معرفی انواع تجهیزات پزشکی می‌پردازیم.

 

* وسایل معاینه پزشکی

یکی از ساده ترین و در عین حال اصلی ترین ابزار‌ها برای تشخیص هر بیماری وسائل معاینه پزشکی است، که می‌توانید با مراجعه به فروشگاه تجهیزات پزشکی هر نوع ابزار و تجهیزاتی را که برای مطب خود احتیاج دارید را خریداری کنید، این تجهیزات مانند:

  • دستگاه فشارسنج جیوه ای و دیجیتال
  • دماسنج طبی و تب سنج دیجیتالی و معمولی
  • انواع مختلف گوشی پزشکی
  • اتوسکوپ چراغ قوه
  • آبسلانگ
  • افتالموسکوپ
  • رینوسکوپ
  • ترازو و . . .

 

* تجهیزات وسایل عمومی

تجهیزات پزشکی عمومی ابزاری هستند مثل :

  • برانکارد
  • دستگاه اتوکلاو
  • دستگاه فور
  • تخت معاینه
  • پاراوان
  • پنبه
  • الکل
  • صندلی تابوره
  • میزترالی
  • رنه فرم(قلوه ای) و….

که متقاضیان زیادی مثل صاحبان مطب، کلینیک و . . . را دارند.

 

* وسایل زنان و زایمان

تعداد زیادی از بانوان به بررسی‌های تخصصی در دوره‌های مختلف زندگی نیاز دارند، همچنین بسیاری از بانوان بایستی هر ساله توسط متخصصان زنان و زایمان معاینه شده و چکاپ‌های دوره ای لازم را انجام دهند. از این رو تجهیزات پزشکی حوزه زنان و زایمان تقاضای بالایی داشته و شناخت آن‌ها برای پزشکان، متخصصان، پرستاران ، کارشناسان مامایی و هم چنین افراد درگیر با خرید و فروش و واردات این تجهیزات، ضروری است. چراغ معاینه نور سرد، سوآپ پنبه ای، ژل التراسونیک، اسپاچولا، تخت معاینه مامایی، اسپکولوم و سونوکیت از مهم ترین این تجهیزات هستند.

 

* تجهیزات تشخیصی

پزشکان و پرستاران و سایر کارشناسان تیم‌های پزشکی، در جهت تصویر برداری پزشکی و تشخیص بیماری‌ها نیاز به خرید تجهیزات پزشکی هستند. معمولا تجهیزات تشخیصی از جمله ابزاری است که در تمامی بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی و جراحی، درمانگاه‌ها و مطب‌های پزشکی استفاده می‌شود. اسپیرومتر، الکتروانسفالوگرام، تجهیزات فرا صوتی یا اولترا سونیک برای پرتو نگاری، تجهیزات پرتو پزشکی، تجهیزات پزشکی هسته ای، شنوایی سنج یا ادیومتر، الکترو دیوگرام، سی تی اسکن، دوربین، رکتو سیگمو ئیدوسکوپ، ثبت نوار عصب و عضله از مهم ترین تجهیزات تشخیصی پزشکی هستند.

 

* تجهیزات درمانی

بیمار با مراجعه به مطب و بیمارستان‌ها نیاز به درمان فوری دارد؛ تجهیزات درمانی اصلی ترین نیاز بیمار برای درمان است. از رایج ترین محصولات این دسته که نسبتاً تجهیزات ساده ای نیز هستند، می‌توان به سرنگ، سر سوزن و سوزن گیر، دستگاه ساکشن یا همان مکش، دستگاه انژیوکت، گالی پاد، پنست، اسکالپ وین، باند‌های پانسمان ، باند‌های گچی و آتل‌ها ،ست سرم و پایه سرم، چسب و سوند ادراری اشاره کرد.

 

*تجهیزات آزمایشگاهی

هود میکرو بیولوژی، انکوباتور کشت باکتری شناسی، بن ماری آزمایشگاهی، دستگاه آنالیزور، فیلم فوتومتر، الکترولیت آنالایزر، دستگاه تجزیه مواد شیمیایی خون، دستگاه سانتریفیوژ ۴۸ شاخه، دستگاه شمارنده گلبول‌های خون و سلول آزمایشگاهی، دستگاه فتومتر یا نام دیگر آن طیف سنج مواد متشکله خون، اتوآنالایزر، میز ویژه آزمایشگاه و کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص طبی، تجهیزاتی هستند که این تجهیزات معمولاً در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها وکلینیک‌های تخصصی و یا مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

* تجهیزات اتاق عمل

همان طور که از نامگذاری این تجهیزات مشخص است، این تجهیزات مخصوص اتاق عمل است؛ مثل گاز‌های بیهوشی، دستگاه ساکشن یا همان دستگاه مکش، الکتروکوتر، لباس اتاق عمل و گان مخصوص جراحی، شان‌ها، تورنیکه، مانیتور، کلمپ‌ها یا نگهدارنده‌ها، کاپنوگراف، میز مایو، صندلی تابوره، اکارتورها یا رترکتورها، جداکننده‌های بافتی یا دایکستور‌ها، ماسک و دستکش جراحی که از اصلی ترین تجهیزات اتاق عمل می‌باشند.

 

* تجهیزات بخش‌ها

تجهیزات بخش، مختص بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بزرگ است که شامل تجهیزات سرمایشی سردخانه ، مونیتور علائم حیاتی، چراغ سیالکتیک، پالس اکسی متر، دفیبریلا تور، الکترو کاردیوگرام، دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور، آمبوبگ، لوله تراشه، لارنگوسکوپ، تجهیزات سنگ شکن، اکسیژناسیون غشایی برون پیکر که همگی این موارد برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود.

 

نحوه تعمیر تجهیزات پزشکی

با توجه به اهمیت تجهیزات پزشکی در شبکه سلامت جامعه و بالا بودن قیمت تجهیزات پزشکی، تعمیر تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین فعالیت‌ها است که باید توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود. از این رو مهندسی پزشکی، با آموزش نحوه تعمیر تجهیزات پزشکی گامی بزرگ را در حمایت از این تجهیزات برداشته است. مهم ترین کاربرد این تجهیزات در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویر برداری، کلینیک‌های دندانپزشکی و مطب‌ها است.

همان طور که گفتیم، تجهیزات پزشکی یکی از حساس ترین تجهیزات هستند که با سلامتی انسان‌ها رابطه مستقیمی دارند. از این رو افرادی که تعمیر تجهیزات پزشکی را انجام می‌دهند باید دوره‌های خاص و مناسبی را گذرانده باشند. ما در این قسمت نحوه تعمیر تجهیزات پزشکی را به صورت مختصر و مفید برای شما ارائه می‌دهیم.

۱- یافتن عیب و تشخیص مشکل دستگاه

مهم ترین کار برای تعمیر تجهیزات پزشکی عیب یابی و تشخیص مشکل دستگاه است. مهندس تعمیر با استفاده از ابزار‌های به روز و پیشرفته، ابتدا قطعه مورد نظر را شناسایی نموده و بعد از خارج کردن قطعه، آن‌ها را تحت آزمایش و کالیبراسیون قرار می‌دهد. مهندسی پزشکی یا تکنسین متخصص بعد از بررسی قطعه در صورت نیاز، قطعات را تعمیر و یا تعویض می‌کند و خدماتی را برای جلوگیری از معیوب شدن مجدد دستگاه‌ها و نگهداری مناسب از آن‌ها ارائه می‌کنند. این تعمیرکاران دوره‌هایی را سپری کرده‌اند که می‌توانند تجهیزات الکترونیکی، الکترو مکانیکی و هیدرولیکی را که در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان استفاده می‌شوند، تعمیر کنند.

 

۲- تعمیر انواع تجهیزات پزشکی

دستگاه‌های ونتیلاتور و دستگاه‌های بیهوشی از جمله دستگاه‌های بسیار پرکاربرد و ضروری در مراکز درمانی و بیمارستانی است. تعمیر این نوع دستگاه‌ها فقط توسط تکنسین تجهیزات پزشکی انجام می‌شود. این افراد با تجربه و مهارتی که در زمینه تعمیر تجهیزات پزشکی دارند می‌توانند تا مشکلات و خرابی مانیتور‌های بیمار، ونتیلاتور‌ها و دستگاه‌های بیهوشی وجود دارد را تشخیص و نیز عیب یابی و تعمیر کنند.

 

۳- ابزار تجهیزات پزشکی

ابزار‌های مختلفی برای تعمیر تجهیزات نیاز است که تعمیرکاران برای تعمیر تجهیزات پزشکی، از ابزار‌های مثل : پیچ گوشتی، آچار و مولتی متر، لحیم کاری و نرم افزار‌های تخصصی برای کالیبراسیون دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

نکات مهم در تعمیر تجهیزات پزشکی

داشتن مهارت بالا در تعمیر تجهیزات پزشکی، یکی از نکات مهم در تعمیر تجهیزات است. تکنسین‌های این شاخه به منظور تعمیر تجهیزات پزشکی باید مهارت‌های لازم را داشته باشند؛ تا بتوانند در کمترین زمان مشکل را بررسی و رفع نمایند. از دیگر نکات مهم در تعمیر تجهیزات پزشکی، می‌توان به نحوه برقرار ارتباط و ارتباط درست با مشتریان، مدیریت زمان و داشتن سرعت در کار است.

 

 

انتخاب تعمیرکار حرفه ای برای تعمیر تجهیزات پزشکی

انتخاب تعمیرکار حرفه ای برای تعمیر تجهیزات پزشکی، یکی از اصلی ترین بخش‌های این مبحث است. زیرا؛ با توجه به اهمیت مسئله و این که تعمیرات تجهیزات پزشکی یک فرآیند بسیار فنی می‌باشد. از این رو کسی که این کار را انجام می‌دهد، باید مهارت‌‌های تعمیر، تخصص فنی و دانش پزشکی بالایی را داشته باشد. برخی از مواردی که در انتخاب تکنسین تعمیرات پزشکی باید در نظر داشت عبارت از :

* مهارت بالا در حل مسئله

* توانایی مدیریت زمان

* دانش فنی بالا

* داشتن اگاهی لازم

* منظم و دقیق

* قابل اطمینان

* جزئی نگر

* وقت ‌شناسی و داشتن ثبات

 

با توجه به مواردی که پیشتر گفته شد و با توجه به این که تجهیزات پزشکی، قطعات پیچیده ‌ای هستند که از قطعات کوچک تشکیل و هر کدام عملکرد خاص خود را انجام می‌‌دهند، چنانچه در عملکرد کل دستگاه اختلال ایجاد شود، تکنسین تعمیر تجهیزات پزشکی باید کوچک‌ ترین ناهنجاری‌ها را در دستگاه شناسایی و سپس با توانایی حل مسئله و دانش تخصصی مشکلات شناخته شده را، تعمیر کنند.

 

 

شرکت تعمیر تجهیزات پزشکی

مهم ترین رکن در انتخاب شرکت تعمیرات تجهیزات پزشکی مناسب، سه عامل مهم است : تخصص، زمان تحویل و بازگشت سرمایه. تجهیزات پزشکی از آن دسته ابزار‌ها و دستگاه‌هایی است که بیشترین استفاده را در مرکز درمانی و حتی در خانه‌ها دارد. با توجه به این که تعمیرات تجهیزات پزشکی کار هر کسی نیست، از این رو شرکت تعمیر تجهیزات پزشکی با بهره مندی از تکنسین‌های توانا و ماهر، خدمات مناسبی را جهت رفع مشکل و تعمیر این تجهیزات ارائه می‌دهند.

قیمت تعمیر تجهیزات پزشکی، با توجه به نوع دستگاه و نوع تعمیر بررسی و تعیین می‌شود. با توجه به قیمت تجهیزات پزشکی و ناممکن بودن خرید تجهیزات پزشکی، بهترین کار برای رفع مشکل دستگاه، رفع خرابی توسط شرکت تعمیر تجهیزات پزشکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *