مطالب آموزشی

ترالی بیمارستانی چیست؟ ویژگی‌ها و کاربرد انواع ترالی

تجهیزات پزشکی ارک طب

ترالی بیمارستانی یک وسیله‌ای برای حمل و نقل و انتقال وسایل می‌باشد که از تجهیزات و لوازم ضروری هر بیمارستان و درمانگاهی محسوب می‌شود با استفاده از این واحد متحرک می‌توان به راحتی وسایل را جا به جا کرد و به بسیار خدمات رسانی کرد.

ترالی‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی و کاربرد مخصوص خود را دارد به طور مثال ترالی پانسمان ترالی است که وسایل و ابزار‌های پانسمان را حمل می‌کند و مجموعه‌ای از وسایلی که برای پانسمان نیاز است بر روی این ترالی وجود دارد.

در ادامه می‌خواهیم ترالی بیمارستانی و انواع آن را معرفی کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

ترالی چیست؟

ترالییک واحد متحرک است که برای حمل و نقل و انتقال وسایل مورد نیاز مورد استفاده قرا می‌گیرد. استفاده ازترالی‌ها بسته به کاربردی که دارند و همچنین بسته به محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. این تفاوت‌ها هم در طراحی و ساخت و تولید وجود دارد و هم در کاربردی که برای آن قرار است مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال ماترالیهایی در هتل‌ها داریم و همچنین بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیمارستان‌ها همترالی‌ها دارای انواع مختلفی هستند از جملهترالی اورژانس، ترالی پانسمان و… می‌باشند.

ترالی بیمارستانی چیست؟

ترالی اورژانس و ترالی پانسمان و ترالی حمل دارو جزء تجهیزات بیمارستانی می‌باشد. داروها و ملزومات ترالی از قبل تجهیز می‌گردد تا در موارد اضطراری و مورد نیاز آماده باشد و در اختیار تیم اورژانس قرار بگیرد.

واحد متحرک ترالی بیمارستانی در محل‌هایی قرار میگیرد که در صورت نیاز بتوان به سرعت آن را به بالین بیمار رساند و حاوی تجهیزات مشخصی است که در صورت نیاز آن را سریع بر بالین بیمار می‌آورند.

تخته بیمار، کپسول اکسیژن، دو عدد کابل و پریز متصل، پایه سوم، سرنگ، اسکالپ وین، چسب معمولی و ضد حساسیت، آنژیوکت و … جزو تجهیزات ترالی بیمارستانی به شمار می‌آیند. تمامی ملزومات از طریق حرارتی استریل می‌گردد.

برای حمل وسایل مورد نیاز و ضروری در بیمارستان‌ها که توسط پرستاران استفاده می‌شود از وسیله‌ای مانند چرخ دستی کمک می‌گیرند که به آن ترالی گفته می‌شود .

ترالی بیمارستانی جهت وزن سبکی که دارد و همچنین بهره بردن از ۴ چرخ روان، به راحتی و با صرف نیرو و انرژی کمی توسط پرسنل حرکت می‌کند و موجب جابجایی وسایل با سرعت بالا می‌شود.

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پرسنل هنگام جابجایی دارو، غذا و سایر تجهیزات پزشکی و همچنین برای بالا بردن سرعت کار از ترالی استفاده می‌کنند .

استفاده از ترالی موجب نظم و انسجام بیشتر در خدمات رسانی به بیماران می‌گردد و می‌تواند از آسیب دیدن وسایل بیمارستان جلوگیری کند. در این بخش به معرفی انواع ترالی بیمارستانی و بررسی نکاتی در این باره خواهیم پرداخت.

موارد مورد استفاده ترالی

– بیمارستان ها

– درمانگاه ها

– تمامی مراکز درمان

– هتل ها

– تمامی مراکزی که نیازمند خدمات هتلینگ هستند.

مزایا و ویژگی انواع ترالی بیمارستانی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد ترالی‌ها تسهیل و تسریع کردن امور می‌باشد. ترالی‌ها باید به گونه‌ای باشد که خطر انتقال آلودگی را به حداقل کاهش یابد. این کار باعث می‌شود تا سلامتی و ایمنی بیماران، پزشکان و کادر درمان تامین شود. موارد زیر را نیز می‌توان جزو اصلی‌ترین مزایای ترالی بیمارستانی دانست:

  • سهولت نظافت محفظه بسته و قفل دار
  • استفاده از چرخ‌های بی صدا
  • استفاده از آرام بند برای درپوش ها
  • تجهیزات جانبی متعدد
  • حفظ آرامش بیمارستان
  • استفاده از مواد آنتی باکتریال

انواع ترالی بیمارستانی کدام اند؟

ترالی‌های بیمارستانی با توجه به کاربرد و نوع نیازی که وجود دارد تنوع گوناگونی دارند. انواع ترالی عبارتند از:

  • ترالی اورژانس
  • ترالی حمل پک استریل
  • ترالی پانسمان
  • ترالی ست جراحی
  • ترالی حمل غذا و ظروف کثیف
  • ترالی نظافت بیمارستان
  • ترالی لاندری بیمارستان
  • ترالی حمل دارو
  • ترالی ECG

کاربرد و مزایای انواع ترالی بیمارستان‌

به طور کلی از ترالی بیمارستانی برای جا به جایی تجهیزات پزشکی، دارویی بیماران، حمل غذای بیماران و پرسنل، برای حمل البته و ملحفه‌ها استفاده می‌کنند. ترالی‌های بخش‌های مختلف بیمارستان با یکدیگر متفاوت می‌باشند. مثلا ترالی بخش اورژانس مجهز به کپسول اکسیژن، دستگاه شوکر، مانیتور نشان دهنده علائم حیاتی و انواع داروهای احیا و ملزومات ضروری بخش اورژانس می‌باشد.

  • جا به جایی تجهیزات پزشکی
  • جا به جایی داروی بیماران
  • جا به جایی غذای بیماران و همراهان
  • جا به جایی و انتقال البسه
  • افزایش سرعت انتقال این موارد
  • ایجاد سهولت در انتقال این موارد
  • ایجاد امنیت بیشتر در این انتقال

انواع ترالی بیمارستانی

ترالی بیمارستانی با توجه به نوع کاربردی که دارد، دارای انواع مختلفی هم می‌باشد، که هر کدام در ارائه خدمات سهم بسزایی دارند. در ادامه مطالب چند مورد از انواع ترالی بیمارستانی را بررسی خواهیم کرد و سپس به کاربرد انواع ترالی بیمارستانی خواهیم پرداخت.

-ترالی اورژانس

– ترالی پانسمان

– ترالی ECG

– ترالی حمل دارو

– ترالی ست جراحی

– ترالی حمل پک استریل

– ترالی نظافتی بیمارستانی

– ترالی لاندری بیمارستانی

– ترالی بیمارستانی حمل غذا و ظروف کثیف

– ترالی حمل کپسول اکسیژن

ترالی اورژانس:

ترالی اورژانس که به ترالی احیا هم معروف است. ترالی اورژانس که تمام دارو‌ها و لوازم مورد نیاز تیم اورژانس را درون خود دارد و به این دلیل که متحرک است به راحتی در تمامی بخش‌های مهم بیمارستان جابجا می‌شود و یکی از تجهیزات بسیار مهم و حیاتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شمار می‌رود.

مشخصات ترالی اورژانس

مشخصات ترالی اورژانس بر اساس محل‌های مربوطه میتواند از نظر ابعاد به صورت سفارشی ساخته شود تا در هر محیط این ترالی بتواند کارایی لازم را به صورت کامل و بدون نقص داشته باشد.

پهنا و عمق ترالی: عمق ترالی اورژانس با در نظر گرفتن مسیر اطراف ۸۰ سانتی متر و پهنای آن ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر باشد.

تعداد طبقات: ۴ کشو و یک قفسه به ترتیب از پائین به بالا به شرح زیر:

یک کشو با ارتفاع ۳۰ سانتی متر

یک کشو با ارتفاع ۱۵ سانتی متر

دو کشو با ارتفاع هر یک ۵/۷ سانتی متر

یک قفسه بدون دیواره جانبی با ارتفاع ۳۰ سانتی متر جهت قرار گرفتن دفیبریالتور و مانیتور

دستگیره: برای جابجایی ترالی– نرده محافظ در سه طرف

محل نصب: ‌صفحه اطلاعات نظیر محتویات ترالی

وزن ترالی بین ۳۰ تا ۸۰ کیلو گرم

اهداف ترالی اورژانس

هدف از ساخت و استفاده از ترالی اورژانس را به صورت کلی می‌توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد که هر کدام از این موارد به همان سه اصل نجات جان بیمار، افزایش سطح سلامت بیمار و یا در نهایت جلوگیری از وخیم‌تر شدن حال بیمار کمک می‌کنند.

۱-برقراری و حفظ راه هوائی

۲- نگهداری و گردش خون در وضعیت اپتیموم

۳-اصلاح و پیشگیری از اختلالات اسید و باز و آب و الکترونیک

۴- ارزیابی پاسخ بیمار به اقدامات احیای قلبی ریوی

۵-آماده‌سازی بیمار جهت ارجاع به مرکز مراقبتهای ویژه

با توجه به شرایط بحرانی زمان احیای قلبی و ریوی و همراهی استرس و اضطراب لازم است داروها و ملزومات ترالی اورژانس با ترتیبی خاص که تمام پرسنل درمانی قبلاً نسبت به آن آشنایی کافی داشته باشند قرار داده شود.

مناسب است وسایلی که معمولاً همزمان و با هدف واحد استفاده می‌شوند در یک سینی یا جعبه قرارداده شده تا با سرعت و سهولت و دقت مورد استفاده قرار گیرد.

ترالی پانسمان:

از ترالی پانسمان برای ارائه کامل تجهیزات احیای قلبی ریوی در شرایط نسبتا دشوار و اورژانسی استفاده می‌شود. ترالی پانسمان بیشتر در اتاق جراحی یا بخیه کاربرد دارد و در این محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترالی پانسمان این امکان را می‌دهد که تمامی موارد مورد نیاز برای بخیه و پانسمان بیمار به راحتی و با چیدمان بسیار منظم در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دسترس پرسنل قرار گیرد.

ترالی حمل دارو:

ترالی حمل دارو یکی از تجهیزات پزشکی و هتلینگ بیمارستانی مهم است. که برای جا به جایی دارو‌ها ی مورد نیاز در بخش‌های گوناگون بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مدل‌های گوناگون ساخته می‌شود. یکی از مدل‌های ترالی‌های دارویی کمد‌های دارویی است.

ترالی حمل کپسول اکسیژن:

یکی دیگر از تجهیزات بیمارستانی ترالی حمل کپسول اکسیژن می‌باشد که باعث سهولت جا به جایی کپسول‌های اکسیژن برای انتقال به بستر بیماران تنفسی شده است .

ترالی نظافتی:

رعایت پاکیزه گی و بهداشت یکی از ارکان مهم و قابل توجه در مراکز بیمارستانی است، زیرا در این مراکز انواع آلودگی‌های مختلف وجود دارد و بی توجهی به این موضوع می‌تواند موجب اتفاقات بدی شود، بنابراین لازم است برای رعایت هرچه بهتر نظافت از ابزار‌هایی جهت سرعت بخشیدن و سهولت در انجام کار استفاده شود. ترالی‌های نظافتی نوع دیگری از ترالی‌های بیمارستانی هستند که نقش مهم و کلیدی در بیمارستان‌ها ایفا می‌کنند.

ترالی حمل لباس:

علاوه بر تمیزی ساختمان بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی یکی دیگر از موارد رعایت بهداشت تمیز بودن لباس‌های پرسنل و مخصوصا بیماران است . لباس بیماران باید همیشه تمیز باشد، تا از تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوگیری کند، زیرا امکان دارد جان بیماران را به خطر بیاندازد. به همین دلیل نظافت لباس‌ها یکی از موارد مهم در مراکز درمانی است که باید مورد توجه قرار گیرد . به همین منظور لازم است از یک وسیله برای حمل و نقل این لباس‌های کثیف استفاده شود.

ترالی سوابق پزشکی:

از ترالی سوابق پزشکی ( ترالی حمل چارت )جهت دسترسی سریع به فایل‌های بیماران استفاده می‌شود.

ترالی‌ حمل زباله:

جهت جمع آوری دورریز‌های بی خطر، پر خطر مانند سرنگ‌ها و سایر ابزار پزشکی که ممکن است خطر آفرین باشند، استفاده می‌شود.

کلام آخر

به پایان این نوشتار رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص ترالی بیمارستان و انواع آن در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *