مطالب آموزشی

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

چراغ سیالیتیک:

این نوع چراغ ها قادر است به مدت طولانی روشن باشد. بدون اینکه گرآن آسیبی به بافت برساند این دستگاه به عنوان منبع نور در جراحی استفاده می شود و تفاوت لامپ سیالیتیک با لامپ معمولی در این است که لامپ سیالیتیک سایه ایجاد نمی کند. در طول جراحی، پزشک باید دید یکنواخت از ناحیه جراحی داشته باشد. در حین جراحی، ممکن است شانه یا دست پزشک در مقابل لامپ سیالیتیک قرار گیرد و سایه ایجاد کند، بنابراین لامپ سیالیتیک باید بتواند حداقل سایه را ایجاد کند. این نوع چراغ ها بی خطر در اتاق عمل استفاده و اگر سایه روی قسمتی بیفتد باعث خطای دید در پزشک می شودهمچنین از معروفترین برندهای لامپ (LED) اتاق عمل مارتین  ، دکتر ماخ ، برشتولد ، فرافن ، هانالوکس  می توان نام برد .

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

چراغ­هایی که در اتاق عمل مورد استفاده پزشکان قرار میگیرد چراغ سیالیتیک است. انواع ال ایی دی چراغ پزشکی سیالیتیک که در اتاق عمل  بیمارستان­ها که از مدرن­ترین تجهیزات  اتقاق عمل باشد. چراغ طبی سیالیک ال ای دی در اتاق عمل همیشه برای متخصصان جراحی مفید بوده است. همانطور که آشنا هستید و می­دانید  چراغ طبی سیالیتیک ال ای دی در باعث روشنایی ناحیه مورد جراحی  که باعث ایجاد دید بهتر برای جراح، کار را برای پزشک و تیمش را آسان می کند. همانطور که می دانید نور کافی در یک جراحی حرفه ای الزامی است و نبود آن امکان خطر و اشتباه را بالا می­برد. بنابراین همانطور که اشاره کردیم از روشنایی این چراغ­ها برای روشن کردن ناحیه جراحی در اتاق عمل استفاده می شود. نکته ای که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد این است که نور این چراغ ها با یک دکمه قابل تغییر است. یکی دیگر از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این نوع چراغ ها، داشتن دسته های زیبا و باکیفیت است که علاوه بر زیبایی، عملکرد بسیار ویژه و مفیدی نیز دارد. این دسته ها که روی این چراغ قرار گرفته اند، راحتی و آزادی عمل را به جراحان میدهد و جهت فوکوس کردن روی بیمار روی مرکز جراحی تسهیل میکند و چنس این دسته ها قابل اتوکلاو  می باشد همچنین میتواندد ارتفاع این دستگاه را تنظیم کنند  که این خود باعث یاری رساندن تیم پزشکی مینماید نکته بعدی که قابل توجه است این دسته های قرار گرفته بر روی لامپ طبی سیالیتیک اتاق عمل ال ای دی قابل استریل بوده و به راحتی با دستگاه استریل کننده ضدعفونی می شود.

 

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

مزایای چراغ های ال ای دی سیالیتیک در اتاق عمل

موارد قابل توجه در خرید این نوع دستگاه که حداقل عملکرها را برای جراجی پینهاد شده است.

 

موارد بیان شده در این قسمت، ویژگی های اولیه مورد نیاز دستگاه می باشد. این ویژگی ها برای داشتن حداقل عملکرد بهینه چراغ های جراحی پیشنهاد می شود.

 

اندازه گیزی گرما به نور در واقع اندازه گیری میزان گرمای تولید شده در واحد نور است

۶ میلی وات بر لوکس بر متر مربع (mW/m2.lx)  نسبت گرما به نورتوصیه می شود. مهمترین شاخص تمایز برای مقایسه لامپ های ال ای دی، کنترل سایه است، نحوه به حداقل رساندن شکل و سختی سایه در محل جراحی، زمانی که مسیر پرتو نور تا حدودی مسدود شده است، شاخص این مقایسه است.

 

دستگاهی با سطح روشنایی کمتر از مقدار ذکر شده باید CRI بالاتری برای جبران داشته باشد. به طور کلی، CRI نشانگر توانایی یک منبع نور برای نشان دادن رنگ اجسام به طور واقعی یا طبیعی در مقایسه با یک منبع نور مرجع مانند نور روز است. مقدار CRI 93 توصیه می شود. حداقل عمر مفید منابع نور با لامپ های رشته ای ۱۰۰۰ ساعت، لامپ های گازی ۵۰۰۰ ساعت و برای LED ها ۱۰۰۰۰ ساعت است.

قطر میدان نوری باید حداقل ۱۶ سانتی متر  و فاصله کانونی باید حداقل ۶۵ سانتی متر باشد. یک چراغ جراحی معمولی باید حداقل ۱۱.۱۴۸ فوت کندل۱۲۰۰۰۰ لوکس، روشنایی در هر متر، چرخش ۲۷۰ درجه، دمای رنگ ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین و تنظیم عمودی حداقل ۸۰ سانتی متر  داشته باشد. دسته های قابل استریل با کنترل شدت نور و اندازه میدان فوکوس توصیه می شود.

 

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

زمان خرید چراغ های جراحی، نوع لامپ، طول عمر آن بر حسب ساعت و هزینه تعویض لامپ را در نظر بگیرید. هرچند هزینه خرید اولیه لامپ های گازی و به خصوص لامپ های ال ای دی بسیار گرانتر از لامپ های هالوژن است، اما باید در دقت کرد که این نوع لامپ ها برای رسیدن به شدت  بهینه نیاز به توان کمتری هستند.  طرفداران فناوری LED معتقدند که ۱۵ تا ۲۰ درصد از عمر این لامپ ها صرفه جویی می شود و دلیل آن مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر ماژول های LED است.

سوختن لامپ در یک لایت هد تک لامپی و نداشتن ویژگی جایگزینی خودکار لامپ پشتیبان، می تواند در عمل جراحی تاخیر بیاندازد و یا حتی آنرا قطع کند، در حالیکه سوختن یک لامپ در لایت هد چند لامپی اثر کمی در عمل جراحی دارد. بر خلاف لامپ های معمولی که به طور ناگهانی می سوزند، لامپ های LED در طول زمان معمولا کم نور شده، در نتیجه می توان به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه که به طور منظم انجام می شود، بدون تداخل با عمل جراحی آنها را جایگزین کرد.

چراغ های LED سیالتیک  نسبت به لامپ های معمولی انرژی کمتری مصرف می کنند و طول عمر بیشتری دارند. علاوه بر این، لامپ های LED بسیار کوچکتر هستند، نیاز به تغییرات کمتری دارند و حضور لامپ ها در محل های دفن زباله را کاهش می دهند. برخی از لامپ های هالوژن دارای پوشش مادون قرمز (IR) روی سطح لامپ هستند که باعث می شود تابش مادون قرمز (گرما) به رشته برگردد. در این حالت با انتشار گرمای کمتر، مصرف انرژی لامپ نسبت به هالوژن های استاندارد کارآمدتر است.

 

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

تبدیل چراغ های سیالتیک به led

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *