مطالب آموزشی

بای پپ چیست ؟

تجهیزات پزشکی ارک طب

برای بسیاری از افراد داشتن خوابی کافی و با کیفیت مانند یک رویا می‌ماند. افرادی که با مشکلات تنفسی به دلایل مختلف از جمله جراحی، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، وقفه تنفسی یا آپنه تنفسی و… روبه رو هستند، معمولاً همیشه از کیفیت بد  و کمبود خواب خود رنج می‌برند.

خوشبختانه با پیشرفت علم و روی کار آمدن دستگاه‌های بروز در علم پزشکی، راه‌های بسیار زیادی برای بهبود این مشکل پیدا شده است. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای نارسایی تنفسی، دستگاه بای پپ یا BiPap است. این دستگاه با عملکرد خود، تنفسی راحت و آسان را به بیماران هدیه می‌دهد. بیماران به سبب دستگاه بای پپ می‌توانند خوابی آرام را تجربه کنند. این محصول ماهیتی غیر تهاجمی دارد .

دستگاه بای پپ اجاره بای پپ

ارک طب در ادامه این مقاله سعی دارد شما را با دستگاه بای پپ یا Bi-Pap به طور کامل آشنا کند. اگر به دنبال خرید این محصول هستید، حتماً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید زیرا نکات ذکر شده در مقاله برای داشتن خریدی بهتر شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کند.

آشنایی با دستگاه بای پپ

دستگاه بای پپ یکی از بهترین دستگاه‌های کمک کننده تنفسی است. این دستگاه به دلیل ابعاد و کاربرد خود هم در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و هم در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بای پپ نسبت به دیگر دستگاه‌های کمک کننده تنفسی مانند سی پپ پیشرفته‌تر است، قابل ذکر است که این دستگاه شباهت‌هایی با دستگاه سی پپ دارد اما به صورت کلی این محصول نوع پیشرفته‌تر آن است.

اما می‌رسیم به این سؤال که کار اصلی دستگاه بای پپ چیست؟ تنفس یعنی همان عمل دم و بازدم با دو فشار منفی و مثبت انجام می‌شود. فشار منفی موجب ورود هوای محیط به داخل شش‌ها می‌شود و فشار مثبت موجب خروج هوا از شش‌ها هنگام بازدم می‌شود. این دستگاه بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و دم و بازدم بیمار را با توجه به اطلاعات وارده کنترل و تنظیم می‌کند.

یکی دیگر از مزایای این محصول قدرت زمان‌بندی تنفس آن است. ممکن است میزان بین دو تنفس افراد از حد معمول بیشتر باشد، دستگاه بای پپ در چنین موقعیتی فرد را وادار به نفس کشیدن می‌کند. برای فهم فاصله بین دو تنفس، دستگاه در ابتدا میزان تنفس بیمار را در هر دقیقه می‌سنجد.

 

دستگاه بای پپ به درمان کدام بیماری‌ها کمک می‌کند؟

زمانی که افراد در تنفس خود به دلایل مختلف دچار مشکل می‌شوند، پزشک معالج آن‌ها را سفارش به استفاده از دستگاه‌های کمک‌کننده تنفسی می‌کند. انتخاب نوع این دستگاه‌ها به عهده تشخیص پزشک معالج است.

دستگاه بای پپ به بهبود کامل یا بهتر شدن تنفس در بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

  • وقفه تنفسی یا آپنه تنفسی: افرادی که دچار وقفه تنفسی یا همان آپنه تنفسی هستند، معمولاً خواب نا آرامی دارند. این افراد با احساس تنگی نفس از خواب بیدار می‌شوند و ممکن است این اتفاق چندین بار برای آن‌ها در زمان خواب پیش بیاید. از بهترین راه‌های درمان که برای این مشکل تجویز می‌کنند استفاده از دستگاه‌هایی مانند بای پپ است. افراد زیادی با رعایت اصولی از این دستگاه توانستند بیماری خود را کاملاً درمان کنند و خوابی آرام را به خود هدیه دهند.
  • سندرم هیپوونتیلاسیون: این بیماری سبب افزایش غلظت کربن دی اکسید در خون بیمار می‌شود و به همین دلیل تنفس را برای بیمار تا حد زیادی دشوار می‌کند.
  • آسم: این بیماری مرتبط با مجاری تنفسی شما است و در افراد مشکلاتی از جمله تنگی نفس، سرفه‌های مکرر، احساس درد در قفسه سینه و تورم مجاری تنفسی را ایجاد می‌کند.
  • ادم ریوی قلبی و غیر قلبی: ادم ریوی بیماری است که طی آن تجمع مایعات در ریه اتفاق می‌افتد. ادم ریوی احساس خفگی شدید را در افراد ایجاد می‌کند که این احساس خفگی در خواب تشدید پیدا می‌کند. بیماران دچار ادم ریه، دائماً با احساس غرق شدن و خفه شدن سروکار دارند و دائم دچار علائمی مانند سرفه‌های مکرر و شدید، نفس نفس زدن، درد قفسه سینه و سرگیجه هستند.

بیماری‌های نام برده شده تعداد اندکی از بیماری‌ها هستند که نیاز به دستگاه‌های کمک کننده تنفسی مانند سی پپ و بای پپ دارند. در بسیاری از بیماری‌های دیگر با توجه به صلاحدید پزشک نیاز به استفاده از این محصولات است. شما می‌توانید برای اجاره بای پپ این محصولات را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت از مجموعه ارک طب تهیه کنید.

اجزای دستگاه بای پپ چیست ؟

به صورت کلی می‌توان دستگاه بای پپ را به سه قسمت تقسیم کرد:

  • کمپرسور: اصلی‌ترین قسمت این محصول را می‌توان کمپرسور دانست . کمپرسور وظیفه ایجاد فشار لازم برای دم و بازدم را برعهده دارد. این قطعه قابلیت تنظیم نیز دارد.
  • ماسک صورت: ماسک صورت از اجزائی است که هنگام استفاده بیمار از دستگاه، باید به صورت درست بر روی صورت قرار بگیرد. ماسک صورت توسط لوله‌هایی به بای پپ متصل می‌شود.
  • رطوبت ساز: این قطعه از خشکی و سوزش بینی، دهان و گلو جلوگیری می‌کند. در واقع رطوبت ساز با مرطوب‌سازی هوای وارد شده به ریه از خشکی مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند.

مودهای دستگاه بای پپ یا BiPap چیست؟

دستگاه بای پپ دارای چندین مد است که به صورت کلی مدهای آن به S، T و S/T تقسیم می‌شود.

  1. مد S که مخفف Spontaneous است یکی از مدهای بای پپ است که به آن خود به خودی نیز می‌گویند. در این مد، تنفس توسط خود بیمار کنترل می‌شود و دستگاه بای پپ زمانی در تنفس دخالت می‌کند که شرایط نامساعد است. در شرایط نامساعد بودن تنفس، بای پپ فشارهای لازمه و مناسب برای دم و بازدم بیمار را ایجاد می‌کند.
  2. مد T که مخفف Time است یکی دیگر از مدهای بای پپ است. طی این مد تعداد تنفس در یک دقیقه بررسی می‌شود و اگر این تنفس اصولی نباشد دستگاه شروع به تنظیم آن می‌کند.
  3. مد S/T که اختصار کلمه Sponyaneous / time است. این مد تنفس بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که پس از شروع استفاده از دستگاه بیمار تنفس اصولی نداشته باشد، دستگاه شروع به تنظیم آن می‌کند.
  4. البته لازم به ذکر است که دستگاه‌های بای پپ دارای مدهای دیگر از جمله مد Auto BIPAP، مد Hibrid BIPAP است.

آیا دستگاه بای پپ عوارض دارد؟

همانطور که قبلاً اشاره شد دستگاه بای پپ یک وسیله پزشکی غیر تجاهمی است. با توجه به غیر تجاهمی بودن دستگاه می‌توان آن را محصولی ایمن و کم عوارض دانست. عوارض کم دستگاه در مقابل فواید آن کاملاً ناچیز است. در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد:

  1. تحریک و آسیب پوستی (ناشی از قرار گرفتن ماسک بر روی صورت)
  2. خشکی دهان و گلو و بینی (این مشکل با وجود رطوبت سازهای دستگاه بای پپ تا حدود زیادی رفع شده است.)
  3. گرفتگی فشار سینوس‌ها
  4. آبریزش بینی
  5. ناراحتی عمومی
  6. سوزش چشم
  7. نفخ معده

تنظیمات تنفسی دستگاه چگونه است؟

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنید تنظیمات دستگاه‌های تنفسی مانند بای پپ و سی پپ را می‌توانید خودتان انجام دهید، سخت در اشتباه هستید. دریافت اطلاعات لازم برای تنظیم دستگاه بای پپ برعهده پزشک معالج است زیرا تشخیص این تنظیمات امری تخصصی محسوب می‌شود.

پزشک متخصص این تنظیمات را با توجه به چندین مورد که مهم‌ترین آن‌ها نوع بیماری فرد است، تعیین می‌کند بنابراین برآورد تنظیمات امری تخصصی است. از موارد تعیین کننده در تنظیمات دستگاه می‌توان به سن، میزان اکسیژن، شاخص توده بدنی و الگوی تنفسی بیمار اشاره کرد.

آیا تمیز کردن بای پپ واجب است؟

استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های کمک کننده به تنفس مانند بای پپ، تمیز کردن آن را باید شدیداً جدی بگیرند. استفاده از دستگاه بای پپ به صورت آلوده، نه تنها به بهبود بیمار کمک نمی‌کند بلکه بیماری‌های جدیدتری نیز برای افراد ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانید محیط آلوده زمینه را برای رشد و ترویج انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها فراهم می‌کند.

برخی از بیماری‌ها که نتیجه استفاده از دستگاه‌های آلوده است شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. عفونت
  2. تحریک پوست
  3. خونریزی بینی و لثه
  4. آسیب دیدگی دندان‌ها
  5. ایجاد علائم آلرژی

علاوه بر مشکلات ایجاد شده برای بیمار، آلودگی دستگاه تا حد زیادی به خود دستگاه نیز آسیب وارد می‌کند. دستگاه بای پپ اگر به موقع تمیز نشود در آن رسوب می‌بندد و همچنین دستگاه بوی چرک و نا می‌گیرد و در نهایت طول عمر آن کاهش می‌یابد.

تمیز کردن دستگاه بای پپ امری ساده است اما همین کار ساده اگر به طور منظم انجام نشود خطرات جبران ناپذیری را برای بیمار ممکن است ایجاد کند.

چگونه بای پپ را تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن بای پپ و دستگاه‌های مشابه با آن کافیست به ترتیب مراحل زیر را پیش بگیرید. سعی کنید قطعات جدا شدنی از دستگاه بای پپ مانند ماسک صورت را با استفاده از آب و صابون به خوبی بشورید. بهتر است این اجزا در ترکیب تهیه شده کمی خیس بخورد و بعد اقدام به شستن آن کنید.

 

در مرحله بعدی به قطعات فرصت خشک شدن دهید و تا زمانی که به طور کامل قطعات خشک نشدند از متصل کردن آن‌ها به دستگاه خودداری کنید. اگر دستگاه شما دارای مرطوب کننده نیز است به همین ترتیب مخزن آن را بشویید و اجازه خشک شدن به آن دهید. از سلامت فیلترهای دستگاه خود حتماً مطمئن شوید؛ فیلترهای بای پپ هوا را تسویه می‌کنند و گردوغبارهای آن را جذب می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که تمامی موارد گفته شده برای تمیز کردن دستگاه باید حداقل هفته‌ای یک مرتبه انجام شوند. دقت داشته باشید که هیچ گاه دستگاه را قبل از خشک شدن کامل، به برق نزنید زیرا ممکن است سبب خرابی دستگاه شود.

در هنگام خرید بای پپ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  1. صدای دستگاه: صدای دستگاه از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. اگر دستگاه خریداری شده صدای زیادی تولید کند ممکن است سبب سلب آرامش بیماران شود و بیماران به سبب آن از داشتن خوابی آرام محروم شوند. دقت داشته باشید که صدای زیاد دستگاه علاوه بر آزار بیمار موجب سلب آرامش اطرفیان نیز می‌شود.
  2. رطوبت ساز: رطوبت ساز یکی از اجزای مهم است که در برخی از دستگاه‌های بای پپ وجود دارد. این قطعه موجب رسیدن هوای مرطوب به شش‌های بیمار می‌شود. در هنگام خرید توصیه می‌شود محصولی تهیه کنید که دارای رطوبت ساز باشد.
  3. ماسک صورت: اصلی‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد، انتخاب اصولی ماسک صورت است. اگر ماسک صورت بیمار مناسب نباشد، فشار لازم به ریه‌های بیمار نمی‌رسد و هوا از ماسک به بیرون نشت پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که هر شخصی دارای فرم صورت مخصوص خود است بنابراین ماسکی که مناسب صورت شما است ممکن است مناسب فرد دیگر نباشد. در هنگام تهیه ماسک حتماً از پزشک معالج خود مشورت لازم را بگیرید.
  4. صفحه نمایش: طبیعی است که هر چه صفحه نمایش دستگاه شما بزرگ‌تر باشد، چک کردن هشدارها و علائم دستگاه امری ساده‌تر می‌شود.
  5. وزن: دستگاه بای پپ باید از وزن مناسبی برخوردار باشد. از آنجا که این دستگاه دائماً همراه بیمار است، وزن سنگین دستگاه برای بیمار مشکل ساز است. اگر دستگاه از وزن زیادی برخوردار باشد حمل‌ونقل آن بسیار دشوار است.
  6. لوله: لوله‌ای که به واسطه آن ماسک صورت به دستگاه متصل می‌شود بهتر است قابلیت ۳۶۰ درجه چرخش را داشته باشد تا ماسک به صورت فشار وارد نکند.
  7. قیمت مناسب: در هنگام خرید علاوه بر کیفیت مناسب دستگاه باید به قیمت آن نیز توجه داشته باشید. برای تهیه دستگاهی که در عین داشتن کیفیت دارای قیمت مناسب باشد بهتر است از فروشگاه‌های معتبری همچون ارک طب محصولات پزشکی خود را تهیه کنید.

چه ماسک صورتی تهیه کنیم؟

برای دستگاه‌هایی همچون بای پپ و سی پپ چندین نوع ماسک صورت تهیه شده است که افراد با توجه به فرم صورت خود ماسک مورد نظر خود را خریداری نمایند.

ماسک فول فیس: این ماسک به خوبی بینی و دهان بیمار را می‌پوشاند. تهیه این ماسک به افرادی توصیه می‌شود که در هنگام خود از دهان نفس می‌کشند. ماسک فول فیس با استفاده از بندهایی که بر روی پیشانی و گونه بیمار قرار می‌گیرد بر روی صورت قرار می‌گیرد.

ماسک نازال: ماسک نازال یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که از کلاستروفوبیا رنج می‌برند و استفاده از ماسک صورت برایشان فرایندی دشوار است. ماسک نازال فقط بر روی بینی قرار می‌گیرد و خروج ترشحات با وجود این ماسک امری ساده است. بیماران همزمان با استفاده از ماسک نازال می‌توانند مایعات و غذا مصرف کنند؛ در صورتی که این امکان با وجود ماسک فول فیس وجود ندارد.

ماسک نازال پیلو: ماسک نازال پیلو (Nasal Pillowo Mask) دارای بالشت‌های کوچکی هستند. این بالشتک‌ها در بینی بیمار قرار می‌گیرد. این ماسک دارای اندازه‌های مختلف می‌باشد و افراد با توجه به اندازه صورت خود باید ماسک مناسب را تهیه کنند.

نکات طلایی در مورد دستگاه بای پپ

  1. هیچ گاه از آب معمولی برای مرطوب کننده دستگاه خود استفاده نکنید زیرا آب معمولی ممکن است سبب ایجاد رسوب در دستگاه شود. توصیه می‌شود برای مرطوب کننده دستگاه حتماً از آب مقطر استفاده کنید.
  2. سعی کنید دستگاهی تهیه کنید که دارای رطوبت ساز باشد. رطوبت ساز سبب افزایش رطوبت هوایی می‌شود که به ریه‌های شما می‌رسد.
  3. از قرار دادن بای پپ در ماشین ظرفشویی خودداری کنید زیرا سبب آسیب دیدگی آن می‌شود.
  4. اگر دچار بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی شدید، سعی کنید دستگاه خود را چندین بار در هفته بشویید.
  5. برای شست‌وشوی دستگاه از محلول‌های سفید کننده و معطر هرگز استفاده کنید. این مواد ممکن است برای ریه بیمار شما مضر به حساب آید.
  6. هنگام استحمام از استفاده از بای پپ خودداری کنید.
  7. از بسته نشدن مسیر عبور هوا در پشت دستگاه اطمینان پیدا کنید. به منظور طول عمر بیشتر دستگاه بهتر است دستگاه را در محیطی که هوا در جریان است قرار دهید.
  8. از دستگاه بای پپ به هیچ عنوان به تشخیص خود استفاده نکنید و حتماً به تجویز پزشک معالج دستگاه را تهیه کنید.

فواید دستگاه بای پپ به اختصار

  • بهبود آپنه تنفسی یا وقفه تنفسی
  • تنظیم کردن الگو تنفسی بیمار
  • ایجاد خوابی راحت برای بیمار
  • داشتن تمرکز و شادابی کافی در طول روز
  • کاهش چشمگیر حمله آسمی
  • بهبود نارسایی تنفسی ناشی از جراحی
  • بهبود یا درمان بیماری انسدادی ریه

 اجاره دستگاه تنفسی بای پپ توسط ارک طب

امروزه علاوه بر خرید، اجاره دستگاه‌های پزشکی توسط مجموعه‌های معتبر مانند ارک طب نیز انجام‌پذیر است. اجاره دستگاه‌‌هایی مانند بای پپ همراه با مزایایی است.

 

 

اولین مزایای اجاره این دستگاه، صرفه اقتصادی آن نسبت به خرید دستگاه است. هزینه‌های پزشکی معمولاً برای بسیاری از افراد هزینه‌هایی گزاف به شمار می‌رود و اجاره دستگاه‌های پزشکی تا حد زیادی به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

مزیت بعدی مربوط به مدت زمان استفاده از دستگاه است‌. بسیاری از افراد از دستگاه‌های اکسیژن سازمانند بای پپ و سی پپ طی یک مدت زمان کوتاه استفاده می‌کنند. خرید دستگاه‌ها برای چنین افرادی اصلا به صرفه نیست و به این افراد توصیه می‌شود تجهیزات مورد نظر خود را از مراکز معتبر اجاره کنند.

فروشگاه ارک طب

فروشگاه ارک طب یکی از تخصصی‌ترین فروشگاه‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی است. این فروشگاه تمامی تجهیزات و محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب به سراسر ایران عرضه می‌کند. محصولات فروشگاه ارک طب دارای تنوع بسیار بالا هستند و شما می‌توانید تجهیزات پزشکی بیمار، تجهیزات پزشکی کلینیکی و تجهیزات پزشکی خدماتی را از این مجموعه تهیه کنید.

کیفیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید لوازم پزشکی است زیرا استفاده از محصولات بی‌کیفیت پزشکی ممکن است آثار جبران ناپذیری را به بار بیاورد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با پشتیبانی مجموعه ارک طب تماس بگیرید. پشتیبانان ما شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کنند تا خریدی راحت را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *