مطالب آموزشی

اکسیژن درمانی چیست؟ تاثیر اکسیژن درمانی بر گردش خون

تجهیزات پزشکی ارک طب

اکسیژن درمانی با دستور پزشک و به علت بیماری‌های مزمن باید تحت درمان قرار بگیرند، اکسیژن یکی از موارد مهم برای حیات انسان‌ها است و در طول روز انسان‌ها باید مقداری از اکسیژن را دریافت کنند.

در صورتی که افراد دارای مشکلات تنفسی و ریوی باشد با بروز علائمی باید به پزشک مراجعه کنند و پزشک براساس سطح بیماری آن‌ها اکسیژن درمانی را به همراه مصرف برخی از داروها تجویز می‌کند.

در این مطلب از ارک طب می‌خواهیم به اکسیژن درمانی و تاثیر اکسیژن درمانی بر گردش خون بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

اکسیژن چیست؟

اکسیژن گازی است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد، سلول‌های هر انسانی برای تولید انرژی به اکسیژن نیاز دارد، ریه‌های شما اکسیژن را از هوایی که تنفس می‌کنید جذب کرده و از طریق ریه وارد خون می‌شود، سپس اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌رسد.

برخی از بیماری‌ها سبب می‌شود تا سطح اکسیژن خون شما بسیار پایین باشد، اکسیژن خون پایین ممکن است باعث احساس تنگی نفس، خستگی و سردرگمی شود و در نهایت به بدن شما آسیب بزند، در این شرایط اکسیژن درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید.

اکسیژن درمانی چیست؟

اکسیژن درمانی به افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی یا مشکلات تنفسی کمک می‌کند تا اکسیژن مورد نیاز بدن خود را برای عملکرد صحیح دریافت کنند، اگر سطح اکسیژن خون شما نرمال باشد، اکسیژن به تنگی نفس شما کمک نمی کند اما اگر شرایطی دارید که سطح اکسیژن خون شما پایین است، درمان اکسیژن می‌تواند باعث شود احساس بهتری و طول عمر بیشتری داشته باشید.

انواع مختلفی از دستگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند به افراد بیمار اکسیژن دهد، برخی از این دستگاه‌ها از اکسیژن مایع یا گاز استفاده می‌کند برخی دیگر از یک متمرکز کننده اکسیژن استفاده می‌کنند که اکسیژن را از هوا می‌کشد و شما اکسیژن را از طریق لوله بینی، ماسک یا چادر دریافت خواهید کرد

البته نسخه‌های قابل حمل دستگاه اکسیژن ساز نیز وجود دارد آن‌ها می‌توانند حرکت در حسن استفاده‌ای درمان را برای شما آسان‌تر کنند.

نحوه انجام اکسیژن درمانی

در قسمت‌های قبل درباره اکسیژن و اکسیژن درمانی صحبت کردیم و گفتیم که بدن ما برای عملکرد صحیح به اکسیژن نیاز دارد و کسانی دچار مشکلات تنفسی و بیماری ریوی هستند باید از اکسیژن درمانی استفاده کنند، اکسیژن درمانی به روش‌های انجام می‌شود که عبارتند از:

  • با استفاده از شاخک‌های بینی که در بینی قرار میگیرند و لوله روی گوش محکم می‌شود.
  • ماسک صورت روی بینی و دهان گذاشته شود.
  • علاوه بر روش‌های درمانی برای کمک به خواب و تنفس نیز انجام می‌شود.

چه کسانی به اکسیژن درمانی نیاز دارند؟

اگر وضعیت سلامتی دارید که باعث کاهش سطح اکسیژن در خون شما می‌شود ممکن است احساس تنگی نفس و خستگی کنید که در این صورت پزشکان اکسیژن درمانی را توصیه می‌کنند در این بخش از مقاله ارک طب می‌خواهیم مواردی که نیاز به اکسیژن درمانی دارند را بیان کنیم که عبارتند از:

  • بیماری مزمن انسدادی ریه
  • آسم
  • فیبروز کیستیک
  • کووید ۱۹
  • نارسایی قلبی
  • سرطان ریه
  • آپنه خواب
  • ذات الریه
  • دیسپلازی برونکوپولمونری

افرادی که اکسیژن درمانی می‌کنند نیاز‌های متفاوتی دارند ممکن است، برخی از ان‌ها در طول روز چند دفعه اکسیژن نیاز داشته باشند یا برخی از آن‌ها فقط یکبار در روز نیاز به اکسیژن داشته باشند.

فواید اکسیژن درمانی

اکسیژن درمانی نمی تواند مشکل تنفسی را درمان کند اما می‌تواند به بدن شما کمک کند تا اکسیژن مورد نیاز برای حفظ سلامت و عملکرد اندام‌ها را دریافت کند، بدین ترتیب استفاده منظم از اکسیژن درمانی می‌تواند به افراد این اجازه را بدهد تا با کاهش تنگی نفس، تحرک بیشتری داشته باشید، همچنین اکسیژن درمانی می‌تواند علائم زیر را کاهش دهد:

  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • مچ پا متورم

تاثیر اکسیژن درمانی بر گردش خون

در صورتی که دچار بیماری‌های تنفسی و ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) باشید، ممکن است در زمان‌هایی که اطرافیانتان احساس گرما می‌کنند، شما احساس متفاوتی داشته باشید. این احساس می‌تواند شامل احساس سرما و بی حسی در دست، پا و دیگر اعضای بدن بشود. این علائم، معمولا نشان دهنده‌ی گردش خون ضعیف در بدن هستند. با این حال در صورتی که پزشک این تشخیص را برای شما نداده است، لازم است به او مراجعه کرده و معاینه شوید زیرا ممکن است علائم بیماری‌های خطرناک دیگری نیز باشند.

بیماری‌های COPD، حتی در وضعیت خفیف می‌توانند بر گردش خون شما تاثیر بگذارند، از این رو درمان بااکسیژندرمانی علاوه بر بهبود روند درمان بیماری، به بهبود گردش خون شما نیز کمک خواهد کرد. البته می‌بایست این نکته را در نظر داشته باشید که تجویز اکسیژن توسط پزشک مانند تجویز دارو است و هرگونه تغییر خودسرانه در میزان جریان و مدت زمان استفاده از آن می‌تواند

خطرناک باشد.

گردش خون ضعیف چه اثراتی بر فرد می‌گذارد؟

گردش خون ضعیف می‌تواند منجر به بروز مشکلات بسیار جدی برای فرد شود. برای مثال بدن نمی تواند زخم‌های بدن را به خوبی درمان کند، زیرا اکسیژن و مواد مغذی به مقدار کافی به سلول‌ها در قسمت‌های مختلف بدن نمی رسد.

در واقع، زمانی که گازهای موجود در بدن شما تعادل نداشته باشند و به میزان کافی از آن‌ها در رگ‌های شما جاری نباشد، پلاک‌های موجود در شرایین می‌توانند منجر به بروز انواع انسداد شوند. در صورتی که این مسئله به سرعت بررسی و درمان نشود، می‌تواند موجب فلج شدن و حتی از بین رفتن کلی آن اندام بشود.

هنگامی که به تمام سلول‌های بدن شما اکسیژن کافی برسد و این سلول‌ها بتوانند اکسیژن را در جریان خون، اندام و تمام قسمت‌های بدن انتقال داده و دی اکسید کربن را تخلیه کنند، عملکرد بدن به وضعیت عادی باز می‌گردد. در این حالت سطح انرژی و قدرت‌های ذهنی شما تا حد زیادی افزایش یافته و می‌توانید به انجام روتین فعالیت‌های فیزیکی خود بپردازید که خود به بهبود عملکرد گردش خون کمک بسیاری می‌کند.

اکسیژن درمانی چگونه به گردش خون کمک می‌کند؟

پزشک هنگام تجویز اکسیژن درمانی، با معاینه، بررسی شرایط و انجام آزمایش، مدت زمان اکسیژن درمانی و جریان اکسیژن لازم برای بدن شما را مشخص می‌کند. علاوه بر این ممکن است برای شما اکسیژن درمانی در حین ورزش تجویز شود که تا حد زیادی به گردش خون در بدن کمک می‌کند.

در این شرایط ممکن است برای شما یک دستگاه اکسیژن ساز پرتابل تجویز شود تا بتوانید به راحتی ورزش کرده و اکسیژن مورد نیاز خود را هنگام دویدن روی تردمیل یا ورزش‌های دیگر دریافت کنید. لازم به ذکر است پیش از خرید دستگاه اکسیژن ساز، می‌بایست نسخه‌ی پزشک را با خود به همراه داشته باشید.

هنگام ورزش کردن می‌بایست تنفس خود را به صورت عادی انجام داده و نفس هایتان بسیار عمیق یا سطحی نباشند، همچنین در صورتی که هنگام ورزش کردن یا اکسیژن درمانی، به شما احساس گیجی یا سبکی سر دست داد، بلافاصله دکتر خود را در جریان بگذارید.

چند روش موثر بر گردش خون

ورزش

ورزش کردن از بسیاری جهات برای بدن شما مفید است. ورزش منظم می‌تواند:

وزن شما را کنترل کند

با مشکلات و بیماری‌ها مقابله کند

روحیه شما را بهبود بخشد

انرژی را تقویت کند

خواب را بهتر کند

به شما کمک کند تا وارد اجتماع شوید

راهی برای تفریح باشد

ورزش یک روش عالی برای مقابله با مشکلات مربوط به گردش خون ضعیف است. اما برای دیدن نتایج آن لازم نیست ساعت‌ها روی تردمیل ورزش کنید.

هر نوع تمرینی که باعث پمپاژ خون شما شود، به ویژه پیاده‌روی مفید خواهد بود.

هنگامی که احساس می‌کنید آماده هستید تا تمرینات جدی‌تری را شروع کنید، خواهید دید که گردش خون شما حتی بیشتر بهبود می‌یابد. با این وجود، حتماً وقت خود را برای پیشرفت در تمریناتی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و غیره اختصاص دهید و بیش از حد ورزش نکنید.

خلاص شدن از شر استرس

استرس داشتن یکی از مضرترین کارهایی است که می‌توانید برای بدن خود انجام دهید. بدن شما هنگام داشتن استرس کاملاً به حالت جنگ یا گریز وارد می‌شود. استرس همچنین می‌تواند مشکلاتی را برای گردش خون شما ایجاد کند.

با این وجود، با پیدا کردن راه‌هایی برای کاهش استرس می‌توانید بدن خود را از تعدادی از خطرها از جمله گردش خون ضعیف نجات دهید.

انواع سطح اکسیژن

برای هر وسیله مقدار اکسیژنی که باید تجویز شود متفاوت است

  • اکسیژن با سوند نازال: ۱تا حداکثر ۶لیتر در دقیقه
  • نکته: در صورتیکه جریان اکسیژن با سوند نازال بیش از ۶لیتر باشد نه تنها میزان ۲FIOدریافتی بیمار به طور مناسب بال نمی رود بلکه جریان بالی اکسیژن باعث ایجاد توربوالنس شده و مخاط را آسیب می‌رساند. لذا در صورتیکه اکسیژناسیون بیمار با سوند بینی به اندازه کافی افزایش نمی یابد باید به جای باالتر بردن فلوی اکسیژن از روش دیگری برای اکسیژن درمانی استفاده شود
  • تجویز اکسیژن سرد در هوای دمی باعث پر خونی مخاط بینی و گرفتگی بینی می‌شود. لذا بهتر است برای جلوگیری از کاهش دمای اکسیژن دمی مخزن آب فلومتر دیواری خالی شود.
  • پر کردن مخزن آب نه تنها میزان رطوبت هوای دمی را افزایش نمی دهد بلکه باعث کاهش دمای گازهای دمی و گرفتگی بینی می‌شود

 

کلام آخر

به پایان این مطلب از ارک طب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص تاثیر اکسیژن درمانی بر گردش خون در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد اگر شما قصد خرید دستگاه اکسیژن ساز دارید می‌توانید به بخش فروشگاه سایت ارک طب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *