لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

استرس چیست ؟ (اثرات مخرب استرس بر سلامتی)

استرس وضعیتی است که فرد نمی تواند سلامت روان خود را مدیریت کند عوامل مختلفی منجر به بروز استرس می‌شود.

استرس درمان نشده عوارضی را برای سلامتی و بدن انسان به دنبال دارد، عوارض و تاثیر استرس در بدن برای هر فرد متفاوت است، البته این عوارض به صورت‌های مختلفی ظاهر می‌شود و می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد.

در این مطلب از ارک طب می‌خواهیم درباره استرس و اثرات مخرب استرس بر سلامتی صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

استرس چیست؟

استرس یک واکنش طبیعی انسان است که اکثر افراد آن را تجربه می‌کنند اگر شما در معرض تغییرات یا چالش‌هایی قرار گرفتید بدن پاسخ‌های فیزیکی و روانی تولید می‌کند و پاسخ به استرس‌ها به بدن کمک می‌کند تا به موقعیت جدید سازگار شوید، البته خیلی اوقات استرس مثبت است اما زمانی مشکل ساز می‌شود که عوامل استرس زا بدون تسکین یا گم شدن همچنان ادامه داشته باشد.

گاهی اوقات استرس نتیجه سقط جنین یا بارداری، رانندگی در ترافیک سنگین و ترس از تصادف، مشکلات خانوادگی، ترس از جنایت، سر و صدای زیاد، آلودگی شدید و… می‌باشد.

انواع استرس

استرس به دو دسته استرس حاد و استرس مزمن تقسیم می‌شود که در ادامه به صورت کامل آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  • استرس حاد: استرس حاد معمولا بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، معمولا هم با رویدادها و وقایعی که در حال حاضر یا آینده نزدیک برای ما رخ می‌دهد ارتباط دارد که می‌توانیم به دیر رسیدن به محل کار یا فراموش کردن چیزی اشاره کنیم غالبا تجربه سطح پایینی از استرس حاد مفید است و به فرد انگیزه می‌دهد که وظایف خود را انجام دهد، اما با گذشت زمان تمام این استرس‌های کوچک روی هم تلنبار می‌شود و ممکن است بر سلامتی فرد تاثیر منفی بگذارد و عوارضی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.
  • استرس مزمن: استرس مزمن زمانی ایجاد می‌شود که فرد در یک دوره زمانی بلند مدت در معرض یک موقعیت پر فشار قرار می‌گیرد، معمولا این نوع استرس زمینه ساز افسردگی است.

اثرات مخرب استرس بر سلامتی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم اثرات مخرب استرس بر سلامتی را بیان کنیم.

مشکلات روانی: مشکلات روانی موجب اضطراب، افسردگی و خشن و اختلالات خواب می‌شود، همچنین استرس ممکن است باعث افزایش ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود.

سیستم ایمنی ضعیف‌: استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث افزایش ابتلا به عفونت‌ها و بیمارهای التهابی می‌شود.

مشکلات گوارشی: استرس می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه، دل درد، اسهال و یبوست شدید شود، همچنین استرس می‌تواند افزایش ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر شود.

مشکلات خواب: استرس زیاد موجب اختلال در الگوی خواب شده و بیداری شبانه و کاهش کیفیت خواب می‌شود و علائمی همچون دشواری در خواب آغازین، بیدار شدن مکرر در شب، کابوس‌ها و رویای ناخوشایند به دنبال دارد.

مشکلات تمرکز و حافظه: استرس زیاد، تمرکز و حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش عملکرد شناختی می‌شود.

مشکلات ریزش مو: استرس می‌تواند تاثیر منفی بر مو داشته باشد در هنگام استرس بدن هورمونی مانند کورتیزول ترشح می‌کند که می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تاثیری بر رشد و سلامت موها داشته باشد، تاثیرات استرس بر ریزش مو شامل موارد زیر می‌شود:

تغییر در فرایند رشد مو: تجربه استرس باعث تغییر در فرایند رشد مو شود به صورت مثال ممکن است باعث کوتاه شدن مدت زمان رشد مد د افزایش مدت زمان استراحت مو شود.

تحریک ریزش مو: استرس می‌تواند یک عامل تحریک کننده برای ریزش مو شود که علت آن تاثیر منفی هورمون‌ها استرس بر فولیکول‌های مو باشد.

تغییر در کیفیت مو: استرس زیاد موجب خشکی، شکنندگی و کاهش برق مو می‌شود.

تاثیر بر فرایند تجدید مو: استرس می‌تواند فرایند تجدید مو را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش تولید موهای جدید شود.

مشکلات روابط اجتماعی

استرس می‌تواند تاثیر زیادی در روابط اجتماعی داشته باشد که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 کاهش توانایی ارتباط: استرس باعث کاهش توانایی ارتباط و ارتباط موثر با دیگران می‌شود و در شرایط استرس زا فرد دچار اضطراب و نگرانی می‌شود و نمی تواند به صورت صحیح با دیگران ارتباط برقرار کند.

افزایش خطر اختلالات روانی: استرس می‌تواند باعث افزایش خطر اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود این ممکن است تاثیر منفی بر روابط اجتماعی داشته و باعث کاهش کیفیت روابط شود.

کاهش تمرکز و توجه: کسانی که در شرایط استرس زا قرار میگیرند تمرکز کمتری بر روابط اجتماعی دارند به صورت ناخواسته هر ارتباط با دیگران اجتناب می‌کنند.

کاهش تعامل اجتماعی: ‌کاهش تعامل اجتماعی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی از پیامدهای استرس است افراد در موقعیت‌های استرس زا و از شرکت در رویداد‌ها و فعالیت‌های اجتماعی منصرف شده از جامعه دور می‌شوند.

افزایش تنش و تنش‌های میان فردی: استرس افزایش تنش‌های میان فردی در روابط اجتماعی را به دنبال دارد افراد در شرایط استرس زا بیشتر به خشونت، خشم و تنش نسبت به دیگران پرداخته و رفتارهای ناخوشایند از خود نشان می‌دهند.

تاثیر استرس بر بدن

در این بخش از مقاله می‌خواهیم تاثیر استرس بر بدن و اجزای بدن را برای شما توضیح دهیم و بگوییم استرس چه تاثیری بر هر بخش از بدن دارد.

تاثیر استرس بر معده

استرس می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد برخی هورمون‌ها و افزایش سرعت تنش و ضربان قلب شود و این موارد منجر به اختلال در سیستم گوارشی می‌شوند، به دلیل افزایش اسید معده در هنگام استرس احتمال رفلاکس اسید معده بیشتر می‌شود، همچنین استرس خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد.

تاثیر استرس بر روده

روده تحت کنترل سیستم عصبی مرکزی یا مغز و نخاع است استرس می‌تواند موجب افزایش احساس درد، نفخ یا ناراحتی در روده‌ها شود، همچنین استرس می‌تواند بر سرعت حرکت غذا در بدن تاثیر بگذارد و مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست را ایجاد کند، علاوه بر این استرس می‌تواند باعث اسپاسم ماهیچه‌ها در روده شود که می‌تواند دردناک باشد.

تاثیر استرس بر جنین

استرس در دوران بارداری می‌تواند بر رشد نوزاد در رحم ک مدت زمان بارداری اثر مخرب بگذارد احتمال ابتلای نوزادان نارس به اختلالات رشد و یادگیری بیشتر است، نوزادان زودرس به احتمال زیاد در بزرگسالی به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این استرس در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط چنین و به دنیا آمدن نوزاد با وزن را افزایش دهد.

تاثیر استرس بر قلب

استرس مزمن یا طولانی مدت منجر به مشکلات قلب و عروق می‌شوند، در واقع استرس با افزایش دادن مداوم ضربان قلب و افزایش سطح هورمون‌ها می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

تاثیر استرس بر چاقی

یکی از اثرات مخرب استرس بر بدن اقراد افزایش میل به غذا توری و چاقی می‌شود، مصرف غذاهای پرچرب و شیرین می‌تواند باعث افزایش چربی بدن شود.

هورمون کورتیزول ارتباط مستقیمی با اضافه وزن و سندروم متابولیک دارد و منجر به اضافه وزن ناشی بر روی ناحیه شکم و باسن می‌شود.

تاثیر استرس بر بدن دیابتی

استرس به دو دلیل وضعیت بیماران دیابتی را بدتر می‌گند اول اینکه استرس احتمال بروز رفتار‌های خطرناک مانند خوراکی‌های ناسالم را افزایش می‌داد و دوم اینکه استرس می‌تواند با ایجاد عدم تعادل هورمونی، سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

تاثیر استرس بر فشار خون

در شرایط استرس زا بدن هورمون بیشتری تولید می‌کند این هورمون‌ها سبب افزایش فشار خون می‌شوند، ضربان قلب سریع‌تر و رگ‌های خونی باریک‌تر می‌شود.

واکنش‌های ناسالم به استرس می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد، برخی از رفتارها مانند سیگار کشیدن، زیاده روی در نوشیدن الکل، خوردن غذاهای ناسالم با فشار خون بالا ارتباط دارند.

تاثیر استرس بر بدن می‌تواند به شکل چشمگیری فشار خون را افزایش دارد اما وقتی استرس از بین نی رود فشار خون به حالت عادی باز می‌گردد، البته قرارگرفتن در شرایط استرس زا ا افزایش مکرر فشار خون در طولانی مدت می‌تواند فشار خون مزمن رگ‌های خونی، قلب و کلیه‌ها آسیب برساند.

تاثیر استرس بر مغز

هیپوکامپ بخشی از مغز است که با حافظه و احساسات در ارتباط است و مرکز یادگیری مغز شناخته می‌شود در موقعیت‌های تنش زای اجتماعی و استرس کورتیزول بر روس سلول‌های عصبی تاثیر گذاشته و اندازه هیپوکامپ کوچک می‌شود.

تاثیر استرس بر پوست

استرس منجر به تشدید آکنه‌های پوستی می‌شود، هورمون‌های استرس منجر به فعالیت بیشتر غدد چربی پوست می‌شود ترشح بیشتر چربی با افزایش آکنه ارتباط دارد، همچنین استرس منجر به ترشح فاکتور‌های التهابی می‌شود که منجر به تشدید آکنه خواهد شد.

کلام آخر

به پایان این مطلب از ارک طب رسیدیم امید است اطلاعاتی که در خصوص استرس و اثرات مخرب استرس بر سلامتی بیان کردیم برای شما مفید باشد.

گاهی اوقات پزشک برای بیمار خود تجویز می‌کند که به صورت مقطعی از دستگاه‌های ونتیلاتور، دستگاه‌های اکسیژن ساز و ماسک بای پپ و سی پپ استفاده کنند، خرید این تجهیزات پزشکی نسبتا گران است بنابراین توصیه می‌کنیم این دستگاه‌ها را اجاره بگیرید.

شرکت تجهیزات پزشکی ارک طب خدماتی همچون اجاره ونتیلاتور، اجاره دستگاه اکسیژن ساز، اجاره ماسک بای پپ و اجاره ماسک سی پپ در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *