مطالب آموزشی

آلودگی هوا- تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که مردم در کلان شهر‌ها با آن مواجهه هستند آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر سلامتی بدن انسان است در صورتی که آلودگی هوا طولانی مدت باشد مردم ممکن است دچار طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آسم و سرطان شوند.

حتی در مواردی آلودگی هوا می‌تواند کشنده باشد زیرا براساس تحقیقات سالانه عده زیادی از مردم در سراسر جهان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

در این مطلب از ارک طب می‌خواهیم درباره آلودگی هوا و تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی صحبت کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا به وضعیتی می‌گویند که مواد شیمیایی یا ترکیبات سمی در هوا وجود داشته باشد که خطراتی را برای سلامتی انسان و موجودات دنبال دارد، وجود مواد سمی در هوا کیفیت هوا را کاهش می‌دهد یا منجر به تغییرات مضر در کیفیت حیات می‌شود.

عوامل آلودگی هوا

عوامل زیادی وجود دارد که موجب آلودگی هوا می‌شود در ادامه به اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا اشاره خواهیم کرد:

استفاده از سوخت‌های فسیلی: دی اکسید گوگرد که از مصرف سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت منتشر می‌شود یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است آلاینده هوی ناشی از وسایل نقلیه که شامل کامیون و اتومبیل‌ها باعث ایجاد آلودگی زیادی می‌شود این سوخت‌ها مضر هستند، اما استفاده بیش از حر از سوخت‌های فسیلی برای محیط زیست بسیار مضر هستند و باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.

فعالیت‌های کشاورزی: آمونیاکی که توسط فعالیت‌های کشاورزی ایجاد می‌شوند بسیار شایع می‌باشند، استفاده از حشره کش‌ها، آفت کش‌ها در فعالیت‌های کشاورزی بسیار شایع است این فعالیت‌های کشاورزی مواد شیمیایی مضری در هوا پخش می‌کنند و علاوه بر هوا می‌توانند باعث آلودگی هوا شوند.

آلودگی‌های ناشی از کارخانه‌ها و صنایع: اغلب صنایع تولیدی مقادیر زیادی مونو کسید کربن، هیدرو کربن و مواد شیمیایی در هوا پخش می‌کنن، د به همین دلیل کیفیت هوا کاهش می‌یابد و باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی

آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با سلامتی بدن انسان دارد و در صورت وجود آلودگی در هوا احتمال بستری شدن در بیمارستان و غیبت ار مدرسه و محل کار افزایش پیدا می‌کند و بر روی ریه‌های افراد تاثیر بدی خواهد گذاشت بنابراین در این بخش از مقاله می‌خواهیم عوارض آلودگی هوا بر سلامتی را بیان کنیم:

  • سرطان ریه

ذرات موجود در هوای آلوده باعث سرطان ریه می‌شود که یکی از علل اصلی مرگ و میر می‌باشد براساس آمارها ۶ درصد مرگ و میرها مربوط به آلودگی هوا در سراسر جهان مربوط به سرطان ریه است، علاوه بر این هوای آلوده خطر ابتلا به سایر انواع سرطان از جمله سرطان مجاری ادرار و مثانه را افزایش می‌دهد.

  • حملات آسم

ازن و ذرات معلق هوا دو نوع آلاینده اصلی هستند که می‌توانند بیماری آسم را تحت تاثیر قرار دهد ازن یک نوع گاز است که مه دود تولید می‌گند و ر بر تنفس تاثیر می‌گذارد در حالی که ذرات معلق هوا در ریه‌ها گیر می‌کند و با آسیب رساند به آن‌ها باعث حمله‌ی آسم می‌شوند.

  • بیماری قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند خطر حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، ذرات ریز موجود در هوا با ورود به عروق خونی باعث التهاب می‌سوند ک با گذشت زمان زمینه ابتلا به بیماری قلبی را فراهم می‌کند.

کسانی که در نزدیکی خیابان‌های شلوغ یا کارخانه زندگی می‌کنند بیشتر از دیگران مستعد بیماری قلبی هستند.

  • سقط جنین

ارزن و ذرات موجود در هوای آلوده در نیمه اول بارداری باعث سقط جنین می‌شود، مطالعات نشان می‌دهد که آلودگی هوای مرتبط با ترافیک با سقط جنین در هفته‌های ۱۰ تا ۲۰ بارداری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

  • مرگ زودرس

تنفس در هوای آلوده حتی برای مدت زمان کوتاه موجب کاهش طول عمر می‌شود‌، سالانه حدود ۴ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند این مرگ و میرها به علت سکته مغزی، بیماری قلبی، سرطان ریه و عفونت‌های تنفسی است.

  • بیماری‌های خود ایمنی

بیمارهای خود ایمنی هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله کند مو به آن‌ها آسیب می‌رساند، آلودگی هوا باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی در ریه‌ها می‌سود و یک بیماری خود ایمنی را ایجاد می‌کند، اما ذرات ناشی از آلودگی هوا وارد ریه می‌سوند و واکنش حمله را آغاز می‌کنند.

  • برونشیت مزمن

اگزوز خودروها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه هوا را آلوده می‌کنند و اگر انسان به صورت مکرر با دود ناشی از ترافیک مواجهه باشد ممکن است برونشیت مزمن داشته باشد این بیماری هنگامی رخ می‌دهر که پوش نایژه‌ها که هوا به ریه می‌رساند ملتهب شود در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه همراه با مخاط غلیظ سفید، زرد یا سبز رنگ مواجهه شوید.

  • پنومونی( ذات الریه‌)

اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد باعث افزایش پنومونی یا ذات الریه می‌شود علائم آن شامل درد قفسه سینه، سرفه، خستگی، تنگی نفس و تب می‌شود.

کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری است و این بیماری علت اصلی مرگ و میر کودکان در سراسر جهان است.

  • بیماری انسداد مزمن ریه

آمیفزم و برونشیت مزمن مشکلاتی هستند که به بیماری انسداد ی مزمن ریه منجر می‌شود، این بیماری مسیر جریان هوا در ریه‌ها را مسدودی کند اغلب به دلیل مواجهه طولانی مدت با گازها، ذرات ریز یا دود ایجاد می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌داد که بیماری انسدادی مزمن ریه در مناطقی که آلودگی هوا زیاد است شیوع بیشتری دارد، این بیماری در مواردی ممکن بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شود و خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

  • مشکلات سلامت روان

براساس مطالعات بین کیفیت آلودگی هوا و سلامت روان ارتباط قوی وجود دارد و محققان معتقدند که شیوع اختلال دوقطبی و افسردگی در افرادی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند بیشتر است.

  • زایمان زودرس

آلودگی هوا می‌تواند سطح مواد شیمیایی سمی در خون را بالا ببرد و سیستم ایمنی زن باردار را تحت فشار قرار دهد این اتفاق جنین را ضعیف می‌کند و باعث زایمان زودرس می‌شود که در دراز مدت سلامت کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • مشکلات یادگیری و حافظه

آلودگی هوا سرعت رشد مغز در کودکان را کاهش می‌داد و باعث زوال عقل در سالمندان می‌شود، براساس تحقیقات هوای مرتبط با ترافیک ممکن است بخش‌های مختلف مغز از جمله ماده‌ی خاکستری و ماده سفید را هدف قرار دهد.

چه کسانی در برابر عوارض آلودگی هوا آسیب پذیرند؟

افرادی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند عبارتند از:

  • بیماران مبتلا به مشکلات قلبی یا ریوی: افراد مبتلا به نارسایی قلبی، آنژین صدری، بیماری مزمن انسدادی ریه، بیماری ایسکمیک قلبی، آمفیزم یا آسم به واکنش‌های شدید تری نسبت به کیفیت بد هوا نشان می‌دهند.
  • سالمندان: شیوع بیماری قلبی یا ریوی در افراد سالمند بیشتر از جوانان است.
  • افراد مبتلا به دیابت: دیابت می‌تواند بر اندام مختلف بدن از جمله قلب تاثیر بگذارد و هوای آلوده ممکن است باعث بدتر شدن دیابت شود.
  • کودکان و نوجوانان: سیستم تنفسی کودکان و نوجوانان در حال رشد و تکامل است همچنین آن‌ها در فضای باز فعال‌تر هستند و هوای بیشتری تنفس می‌کنند به همین دلیل ممکن است تحت تاثیر آلودگی هوا قرار بگیرد.
  • زنان باردار: تنفس در هوای آلوده و حاوی مواد سمی برای سلامتی مادر و جنین در حال رشد خطرناک است.
  • افرادی که در فضای باز فعالیت می‌کنند: اگر در مناطقی که کیفیت هوا بد است ورزش کنید احتمالا مقدار زیادی ماده سمی تنفس خواهید کرد.
  • کسانی که درآمد کمتری دارند: کسانی که درآمد کمتری دارند معمولا در نزدیکی منابع آلودگی هوا مانند کارخانه یا بزرگراه زندگی می‌کنند بنابراین بیشر در معرض هوای آلوده و عوارض آن قرار دارند.

 روش‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا

برای اینکه با آلودگی هوا و اثرات آن مقابله کنید می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مصرف آنتی اکسیدان‌های مانند ویتامین c، ویتامین A و ویتامین E که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت‌ها، ماهی‌ها، تخم مرغ، آجیل، سبزیجات و حبوبات که به دفع ذرات آلاینده وارد شده به بدن موثر هستند.
  • مصرف شیر و لبنیات کم چرب: کلسیم موجود در لبنیات و شیر مانع جذب سرب موجود در آلاینده‌های هوا می‌شود.
  • مصرف ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون به دفع آلاینده‌های وارد شده به بدن کمک می‌کند.
  • انجام حرکات ورزشی: می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شود.

کلام آخر

به پایان این مطلب از ارک طب رسیدیم امید است اطلاعاتی که درباره آلودگی هوا و تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی در اختیار شما قرار دادیم مفید باشد چنانچه در این خصوص نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها مشاوره دریافت کنید.

افرادی که دچار مشکلات تنفسی و قلبی و ریوی هستند در مواجهه با آلودگی هوا دچار تنگی نفس می‌شوند که معمولا پزشکان به آن توصیه می‌کنند از دستگاه اکسیژن ساز و ماسک‌های سی پپ و بای پپ استفاده کنند اما هزینه خریداری این تجهیزات پزشکی نسبتا گران است به شما توصیه می‌کنیم برای اجاره این تجهیزات پزشکی اقدام کنید.

شرکت تجهیزات پزشکی ارک طب امکان اجاره دستگاه اکسیژن ساز، اجاره ونتیلاتور، اجاره ماسک بای پپ و اجاره ماسک سی پپ را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *